Bloggers

<< Terug naar home | Economie

Posted by Ak Ajans Nederland
Dec 27, 2016

Britten in paniek: Turkije gaat ons inhalen

Turkse kranten en nieuwssites hebben dinsdag een eerdere analyse van het invloedrijke Britse magazine The Economist gepubliceerd waarin staat dat het nieuwe megavliegveld in Istanbul Turkije binnen twee jaar wereldleider zal maken op het gebied van luchtvervoer.

Daarnaast heeft het Britse blad de huidige luchthaven van Istanbul, Atatürk, vergeleken met zijn Britse concurrent. “De nieuwe Turkse luchthaven wordt de grootste ter wereld. Binnen twee jaar zal Istanbul de drukste luchthaven van Europa, Londen Heathrow, inhalen”, schreef The Economist.

Het Britse magazine bleef een klein beetje optimistisch. “Londen Heathrow is nog de drukste van Europa, maar dat zal ook niet meer lang duren gezien de groei van de huidige luchthaven van Istanbul [Atatürk].”

De Britten schreven dat de Turkse luchthaven nu al een bedreiging vormt voor Europese vliegvelden. “Ze groeiden met 9,1 procent en staan op de derde plaats met 62 miljoen passagiers.”

The Economist is ook boos op de Britse regering: “De Turken weten hoe ze moeten omgaan met de net zoals Heathrow overvolle Atatürk. Ze hebben open plannen. De Britse regering is sinds de Tweede Wereldoorlog bezig met het bepalen waar de nieuwe startbaan moet komen. Turkije bouwt in de tussentijd een nieuw megavliegveld voor 200 miljoen passagiers dat Londen Heathrow zal overtreffen. De opening staat gepland in 2018.”

Bemoeienis

De Britse paniekerige analyse is geen verrassing voor de Turken. Het Britse magazine schrijft vaak over Turkije en diens president Erdoğan.

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | Gepubliceerd: 27-12-2016

Dec 27, 2016
  • Ayhan

    Er bestaat groot kans dat de vliegveld naar hem wordt genoemd
    R.T.E Airport
    We hopen het in ieder geval dat heeft hij zeer verdient
    INSAALLAH !!!

  • Hakan Orbay

    Wij, Turken slopen engeland.

    england voelt nattigheid en gaat nog meer spelletjes spelen.

    TOPUNUZ GELIN mq.

  • mocro

    Amin.Ik hoop het hij heeft veel gedaan voor zijn land

  • Henk

    Ik mag misschien cynisch zijn, maar als ik op zoek ga naar artikelen van de The Economist kom ik eerder artikelen tegen die juist negatief zijn over de Turkse luchtvaart. Recent werd dit artikel online gezet: http://www.economist.com/blogs/gulliver/2016/11/losing-power-flight Dus kan iemand mij het bedoelde artikel doorsturen?

  • Hakan Orbay

    Kweet het doet van binnen pijn.

  • Henk

    Je bedoelt dat het artikel niet bestaat? Het laatste positieve artikel is van 5 februari 2016. Maar je hebt wel altijd een grote mond, maar presteren lukt je nooit.

  • Ozturk

    Dat lijkt mij onderhand ook wel een keer terecht. Onder het bewind van deze man zijn er intussen tientallen grote projecten, waaronder wegen, bruggen, stadions, winkelcentra, industrieterreinen, tunnels etc. etc. etc. geopend. Niet 1 van deze projecten draagt zijn naam.
    Als er iemand na vandaag nog durft te zeggen dat onze president aan narcisme lijdt als1 van de vele projecten naar hemzelf worden vernoemd, dan zegt dat alleen iets over de kleinzieligheid van de persoon die dat durft te beweren.
    Op enig moment moet er ook loon naar werken zijn, en als er iemand voor turkije heeft gewerkt is hij het wel.

  • Deli Balta

    Ik hoop het ook inşaallah!

  • Deli Balta

    Weet jij wel wat internet is?

  • Deli Balta

    ENGELAND LOOP NAAR DE HEL

  • Henk

    Oz, dat bericht heb ik ook gezien. Maar een “eerdere analyse” en een jaar oud zijn echt verschillende dingen. Daarnaast is het door mij geciteerde artikel van vorige maand totaal anders van strekking. U bent toch als intelligent mens met mij eens dat de strekking van uw artikel achterhaald is met de in het tweede genoemde artikel?

    Daarnaast, de “woede” richting de Britse regering is wel een heel creatieve interpretatie. Sterker nog, er staat letterlijk dat ook Ataturk Airport op zijn maximum zit met alle negatieve gevolgen van dien.

    Wat gaat de redactie morgen creatief interpreteren? Dit is gewoon platte propaganda die geheel los staat van de wereld.

  • Henk

    Kom dan met dat artikel? Een grote bek opzetten is alles wat je hier doet, maar je bent nog te stom om mijn vraag te beantwoorden.

  • Deli Balta

    Kijk maar bij ITer voor antwooord. Hoe dom kan je zıjn??

  • Ozturk

    Heer Henk,

    Probeert u soms grappig te zijn?
    In uw vorige bericht vroeg u om hulp om het bewuste artikel te vinden, en nadat wij u eenmaal de link gestuurd hebben komt u hier vertellen dat u dat artikel al had gevonden.

    Daarna vat u nog de moed op om kritiek te uiten op de datering van het artikel, ook al wordt in het hoofdartikel reeds vermeld dat het om een gedateerd artikel gaat en ik dat nog eens herhaal in mijn vorige bericht.

    Wat wilt u nu eigenlijk?
    Wat is precies uw doel om hier te zijn?
    U had het toch zo druk en de lust verloren om hier te schrijven?
    Probeert u creatieve inspiratie op te doen, omdat de redacteuren van Turksemedia zoveel creatiever zijn dan u?

    We zullen van zelf zien wat de grootste luchthaven in Europa, en misschien zelfs wel van de wereld is in 2023. Tot die tijd is het vrij zinloos om met u hierover van gedachten te wisselen, aangezien u de feiten negeert en de kleine bijzaken graag opblaast en op de voorgrond plaatst.
    Dag meneer Henk.

  • Ammon Teremun

    Eigenlijk op de lange duur een hele positieve ontwikkeling.
    Schiphol barst uit zijn voegen, Heathrow veels te druk CDG ook overvol, Frankfurt veels te groot vwb omgeving.
    Laat een groot gedeelte van de vliegbewegingen maar richting het midden oosten verdwijnen en in Europa gaan richten op veel schonere maatschappij.
    Laat Istanbul dan maar de grootste luchthaven zijn, het brengt veel geld in het laatje maar het brengt nog meer viezigheid in het laatje.
    Lekker laten vliegen daar 100 -1000 – 10000 vliegbewegingen per dag. Prima.
    Eens kijken wat dit op de lange duur brengt vwb omgeving en luchtvervuiling en automatisch daaraan de nodige ziekten aangekoppeld.
    Het maakt mij geen moer uit wie wat waar vliegt, als ik er maar geen last van heb en als ik er maar een goede boterham aan kan verdienen zoals nu het geval is. Tegenstrijdig he?
    Dus als ik het goed begrijp wat de Staatscourant hier schrijft, is dat Europa een stuk schoner wordt en Istanbul een heel stuk viezer met talloze vliegbewegingen per dag.
    Prima ! Misschien nog wel een mooie vacature voor mij in de toekomst. Ik heb tenslotte de kennis.
    Ik wens u en velen dan ook veel plezier in 2023 met uw mooie vliegveld !

  • Hakan Orbay

    henk. ik blijf in holland. laat hollanders maar lekker voor me zorgen.
    Wij wachten de vluchtelingen af henk. Steeds meer buitenlanders in nederland henk.

    dag henk.

  • Henk

    Ja, Oz, dat bericht heb ik gelezen, dat is het tweede bericht dat naar boven komt bij Google als ik Istanbul Airport en the Economist intyp. Maar ik ik schat het niveau van de Turkse pers toch iets hoger in dan dat ze oud nieuws wat totaal niet meer relevant is gaan publiceren. U bent er dus van overtuigd dat de Turkse media echt zo dom is dat ze artikelen van bijna een jaar oud met een totaal andere strekking dan zoals het hier op TurkseMedia staat gaat publiceren? Ik vroeg om het relevante artikel waaruit blijkt dat de Britten “jaloers” zouden zijn. Je hebt altijd een grote arogante bek, maar quote nu eens letterlijk in dit artikel waar staat dat er iemand boos is op de Britse regering. Gewoon even selecteren, knippen en plakken. Als dat er niet staat ga ik er vanuit dat er een ander artikel is waar het wel in staat.

    Of u heeft echt een bord voor uw hoofd want ik zou mij doodschamen als ik mijn propaganda alleen kan schrijven door het gebruik van artikelen die zo erg door de tijd zijn ingehaald dat het blad wat het eerder publiceerde al lang nieuwe publicaties schrijft die hier bijna haaks op staan.

    Even wat recente quotes van the Economist over de Turkse luchtvaart:

    Anecdotal murmurs of a downturn proved correct this month, when Turkish
    Airlines, the gateway’s main operator, grounded 30 planes, deferred
    dozens of aircraft deliveries, and suspended 22 routes. The airline had
    already slashed its passenger forecast for the year from 72m to 63m,
    ending more than a decade of double-digit annual traffic growth. Having
    sunk $463m into the red during the first nine months of 2016, it is now
    on track for its first annual loss since privatisation in 2006.

    The government is not helping. Its sweeping purge of anyone with
    suspected ties to Fethullah Gulen, the Muslim cleric it alleges was the
    mastermind of the coup, has led to more than 200 employees of Turkish
    Airlines being fired. Many worked in the finance and accounting
    departments, including the chief financial officer, Coskun Kilic, who
    told Bloomberg in August that the government is “destroying the corporate memory of the company”.

    If there is a silver lining, it may be the resilience of Pegasus
    Airlines. The number of passengers flying with the country’s largest
    low-cost carrier increased by 7.4% in the first nine months of the year.
    Yet this may have been achieved by slashing airfares to loss-making
    levels. And besides, Turkey wants to be more than a magnet for no-frills
    travel. Later this decade it plans to replace Ataturk with the world’s
    biggest international hub, the Istanbul New Airport, which will
    eventually have capacity for 150m travellers per year. If current trends
    persist, filling it up may not be easy.

    Dus of geef toe dat het publiceren door de Turkse kranten halfslappe propaganda is, of doe eens moeite en geef de link naar het relevante artikel. Ik weet nog toen ik vroeg naar de exacte dikte van het pantserstaal waar een turkse anti-tankgranaat door ging u nooit een exact getal kon noemen, dus ik ga er weer vanuit dat u met een bek vol tanden staat en daar hard overheen gaat schreeuwen.

  • Henk

    Oz, lekker aan het trollen? Kan jij mij even aangeven waar daar staat dat er iemand boos is op de britse regering?

  • Henk

    Als Oz met al zijn andere aliassen hier telkens met hetzelfde linkje komt, dan blijf ik erbij dat dit niet het goede artikel is. Maar nu even wat relevante berichten over de Turkse luchtvaart:

    In happier times officials talked up their country’s advantage over the
    Gulf hubs—Dubai, Abu Dhabi and Doha—with which Ataturk competes for
    intercontinental transfer traffic. Turkey, unlike the UAE and Qatar,
    boasts a vast tourism sector spread across dozens of world-famous cities
    and resorts. Only about one-third of air passengers in Turkey pass
    through Ataturk, whereas everyone flying to or from Qatar uses Doha’s
    Hamad International Airport. This diversity allows Turkish Airlines to
    shift capacity between markets as required, rather than placing all bets
    on the mega-hub. But that asset has become a burden. Scores of terror
    attacks across the country have deterred tourists, forcing the
    flag-carrier to retreat to its now-tainted home base. Transfer traffic
    has risen from 50% to 60% of the business (although that is still less
    than the Gulf carriers), yields are plummeting and losses soaring.
    Domestic customers, who might have provided a bulwark, have also cut
    back on travel since the putsch.

    Even een gerenomeerd blad aanhalen.

  • Deli Balta

    Het is gerenommeerd blad, met twee m. Ga Nederlands leren.

  • Henk

    Wow, je hebt een spelfout ontdekt. Maar goed, Turkije is dus een zinkend schip, dat kan je na dit artikel toch niet meer ontkennen?

  • Deli Balta

    Je bedoelde Nederland is een zinkend schip, ze zoeken al een vervanger voor de euro.

  • Ozturk

    Heer Henk,

    Dat is een kwestie van tussen de regels doorlezen en de interpretatie van de auteur van het hoofdartikel.
    The economist is een Engels blad en zij gaan natuurlijk niet letterlijk toegeven dat zij jaloers zijn. Net zoals KLM in eerste instantie niet toe wilde geven dat zij qua concurrentie het onderspit aan het delven waren tegen de carriers uit het midden oosten, terwijl dag wel degelijk zo was, zo blijkt nu na jaren van ontkenning. KLM gaf alles en iedereen onterecht de schuld tot en met staatssteun aan toe, maar feitelijk vocht KLM gewoon een achterhoedegevecht en waren ze stikjaloers op THY, Emirates, etihad etc.
    Ook nu is Heathrow stikjaloers op Istanbul, net zo jaloers als schiphol, Charles de gaulle en Frankfurt / Main.
    Natuurlijk kan ik u geen citaat uit the economist geven dat ze jaloers zijn, maar zij zijn de keurmeesters van hun eigen vlees.
    Maar er zijn genoeg soortgelijke artikelen in Turkse vakbladen die wel uitgebreid ingaan op de jaloezie bij Europese luchthavens.

    Wat een FETÖ aanhanger vind van de zuivering bij THY nadat hij daar is ontslagen is natuurlijk helemaal niet interessant. Hij zal vast niet zeggen dat THY een geweldige werkgever is en het goed gaat doen in de toekomst. Zou ik ook niet doen.
    Het verwondert mij niet dat u hem wel graag aanhaalt om hier Turkije en Turkse bedrijven te bashen.

    En wat maakt het uit of pegasus of THY groeit, netto groeien de passagiersaantallen die via Istanbul (en dus straks via de nieuwe luchthaven) vliegen, en daar gaat dit artikel over.
    Dat pegasus en THY stuivertje wisselen maakt ons niet uit.

    Trouwens, ik gaf al aan dat 2016 bij uitzondering een slecht jaar was, tegenover al 10 slechte jaren in Europa. Wat wilt u nu zeggen? Dat Turkije het slecht doet? Dan vind u impliciet ook met mij dat Europa het nog slechter doet, sterker, een zinkend schip is. En dat klopt ook.

  • Ozturk

    Heer Henk,

    U begint trouwens iets te brutaal te worden naar mijn zin. Een paard heeft een bek, een woord dat u nu al een keer of 6 op denigrerende wijze naar verschillende gasten heeft gebruikt.
    Verzoeke uw taalgebruik en toon te matigen

  • Henk

    Als je hier de hele tijd je “bek” wilt optrekken dan zou je mij als admin natuurlijk kunnen blokkeren. Maar je bent bent gewoon gast hier voor wie dezelfde regels gelden. Laat eens wat respect zien voor mensen die een andere mening hebben en het land waar u woont, dan kunnen we verder praten.

    Tot die tijd kan je beter je “bek” houden.

  • Henk

    Zo veel tekst om te zeggen het staat er niet? Masr het staat dus ergens anders. En ik lees hier toch echt dat The Economist gerenommeerd is als het een positief verhaal is, maar dan is het negatief en wordt het een Gülen-verhaal en daarmee onzin. Bij de Armeense genocide moet er eerst een rechtbank een uitspraak dien, ik heb niet echt het idee dat voor Gülen aanhangers sprake is van onschuldspresumptie. En nee, ook 2016 zou een dantastisch jaar worden. Turkish zou ondanks alle tegenwerking gewoon doorgroeien. En wat schiet het op als je vliegbewegingen toenemen totdat er een faillisement is? Dan is een hele maatschappij weg. Erdonomics zijn rare economische regels, maar een bedrijf wat onder de kostprijs verkoopt is gewoon niet te redden, dat is geld in een bodemloze put storten, dus failliet, de staat betaald privereisjes of de prijs stijgt en de groei stokt.

    En hier is het BBP per hoofd van de bevolkin ppp higer dan Turkije, de ecinomie begint weer aan te trekken en de euro is stabiel. Dus zo zinkend zijn wij niet. De lira is al meer dan een derde gezakt na de fantastische omwisseltruc.

  • Henk
  • Deli Balta

    je bedoelt de euro en dollar?

  • Henk

    Hahahaha grappenmaker

  • Deli Balta

    Hahaha

  • Deli Balta

    Hey misselijkmakende debiel hou zelf je bek dicht!

  • Henk

    Oooooooh, dat ga ik tegen Oz zeggen, dan wordt hij heeeeeel booooos, want je mag helemaal niet zo praten van hem.

  • Deli Balta

    jahhh henkie, Ik wil me niet verlagen tot jouw niveau. Accepteer de waarheid!

  • Henk

    Kan je nog even de waarheid zeggen? Dat er geen artikel is waar the Economist zegt bang of jaloers te zijn? Of kom met een artikel waar ze het wel zeggen. Maar zo als altijd, jij zal altijd andere nodig hebben om überhaupt met iets te komen.

  • Deli Balta

    Gulliver
    Orient express
    Heathrow’s days as Europe’s busiest airport are numbered
    Feb 5th 2016, 18:33 by B.R.

    JUST two years ago, Heathrow airport in London was the busiest international airport in the world. Last year, it lost its mantle to Dubai. It is still, at least, the busiest in Europe. Though probably not for much longer.
    According to statistics released by ACI Europe, an airport association, around 75m flyers passed through Heathrow in 2015, an increase of 2.2% on the year before. Paris was second with 66m. But the most significant threat to Europe’s main hub can be found in third place. The number of passengers passing through Istanbul Ataturk rose by 9.1% to 62m (see chart). If the two airports maintain the same pace of growth, Istanbul could overtake Heathrow within two years, reckons ACI.
    Advertisement

    That is if it can squeeze the flights in. Ataturk, like Heathrow, is close to full up. Unlike Britain, however, Turkey has a clear plan on how to deal with the crunch. While the British government dithers about where to build London’s first new full-length runway since the second world war, Turkey is busy constructing what is expected to be the world’s largest airport, with a projected capacity of 200m, to replace creaking Ataturk. The new facility hopes to open to its first flights in 2018.
    Turkish ascent seems inevitable. Its aviation sector has some big advantages, says ACI. One is demographic. The country has a large, young population, many of whom are potential air passengers. Turkey had the world’s sixth largest domestic air market in 2014 after America, China, India, Brazil and Indonesia, according to IATA, an airline association. And Istanbul, which straddles two continents, is a perfect stopover between Europe and Asia. What is more, it has a government willing to back the aviation industry and a national airline with an excellent reputation and big plans.
    Londoners, no doubt will be ambivalent should Heathrow no longer hold sway. Many are already fed up with the noise that such a large airport inflicts. And passengers on connecting flights will not miss the endless holding patterns they endure when flying into an airport that is running at full stretch. But British businesses will surely mourn. What London loses, Istanbul will gain.

  • delarosa

    Het gevaar is veiligheid. Daarom zullen mensen Turkije weren. Vakantiegangers zoeken ook liever elders hun vertier. De kans op een aanslag is te groot en zal in de toekomst groter worden. Ik ben bang dat het een hele grote investering is zon vliegveld maar zeer weinig rendement dus failliesement. We zullen zien..zeker met concurrentie van het veilige dubai

  • Ozturk

    Dubai heeft geen eigen bevolking van 80 miljoen en moet het hebben van transit passagiers. Dat is geen gezond businessmodel, want transitpassagiers gaan nu via dubai, maar morgen net zo makkelijk via Istanbul of Doha. De 80 miljoen Turken die vanaf 63 Turkse lokale luchthavens naar Istanbul worden vervoerd vormen de solide basis onder het nieuwe 3e vliegveld, waar de rest van de wereld van mee mag profiteren.
    Weet u veel.
    U schraapt hier en daar wat losse data bij elkaar en breit daar een aardig klinkend verhaaltje van in elkaar, waaronder iedere realiteitszin of gefundeerd begrip aangaande het onderwerp ontbreekt.

Loading posts...