Bloggers

<< Terug naar home | Economie

Posted by Ak Ajans Nederland
May 15, 2017

Turkije bereidt zich voor op gigantische vrachtoperaties

Turkije zal voortaan ook groente en fruit exporteren via de lucht. De uitvoer start binnenkort met Turkse kersen, maar dat zal binnen enkele jaren uitgroeien tot gigantische vrachtoperaties.

Dat meldt de algemene vereniging van Turkse exporteurs TIM.

De export van verse Turkse groente en fruit kan starten nadat exporteurs met Turkish Cargo, de vrachtdivisie van Turkish Airlines, zijn overeengekomen tegen scherpe prijzen naar meer bestemmingen vracht te vervoeren. De exporteurs hebben aangegeven jaarlijks 172.000 ton groente en fruit te willen uitvoeren.

De vrachtoperatie start dit jaar met 20.000 ton naar 35 bestemmingen. “We starten nu met kersen en zullen het proces uitbreiden met tomaten, paprika’s, druiven en citrusvruchten”, meldt Rıza Seyyar van TIM. “Binnen een paar jaar groeit dat uit tot gigantische vrachtoperaties.”

Turkish Cargo spreekt van een belangrijke doorbraak.

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA – ISTANBUL | Gepubliceerd: 15-05-2017

May 15, 2017
  • Ozturk

    Zoals bekend wordt volgend jaar februari de nieuwe 3e luchthaven van Istanbul geopend. Het huidige vliegveld Ataturk Airport wil men een nieuwe bestemming geven, te weten een vrachtluchthaven.
    Met dit project wordt dat doel behoorlijk vormgegeven en mag de vrachtluchthaven rekenen op een ‘vliegende start’.
    Dit jaar zullen 35 bestemmingen worden toegevoegd, en als de groente- en fruitexport op volle sterkte is zullen daar nog tientallen bestemmingen aan worden toegevoegd, waarmee Ataturk Airport alleen al door dit project een belangrijke vracht-hub zal zijn.

    De Europese luchthavens waren al bang voor ernstig passagiersverlies aan het nieuwe 3e vliegveld van Istanbul, maar nu komt daar nog een 2e vrees bovenop, namelijk het verliezen van belangrijke posities als het gaat om luchtvracht.

    2 weken geleden konden we lezen dat Alitalia – voor de zoveelste keer – failliet is. Nog 1 laatste kapitaalinjectie door de Italiaanse overheid moet het leven van de maatschappij tot eind dit jaar rekken, maar daarna is het over en sluiten. Vele partijen, waaronder KLM, hebben de afgelopen jaren de mogelijkheid bestudeerd om Alitalia over te nemen, maar de overnemende partijen kunnen hun eigen broek nauwelijks ophouden

    Het Nederlandse KLM slaagt er ondanks de topdrukte aan passagiers op Schiphol en toenemende passagiersaantallen maar niet in om winst te maken. De omzet neemt wel toe, maar de kwaliteit van die omzet is belabberd en verlieslatend.
    Het is dan ook niet de vraag of, maar wanneer KLM/Air France het aflegt tegen sterke en gezonde maatschappijen als Turkish Airlines, Emirates, Etihad en Qatar.

    Europese maatschappijen menen overigens dat ze de concurrentiestrijd kunnen overleven door te snijden in de kosten, bijvoorbeeld van service aan boord. Zo serveert men een kleiner zakje nootjes, met daarin kleinere nootjes.
    Ze zijn compleet de weg kwijt. Passagiers waarderen juist deze kleine gebaren heel erg. En men bespaart er nauwelijks iets mee, maar men raakt wel de sympathie van de passagiers kwijt.
    Met zulke beleidsmakers heb je eigenlijk geen concurrenten meer nodig om ten onder te gaan.

    Kortom, nóg een voorbeeld van hoe men zijn eigen Nederlandse / Europese schip tot zinken brengt.

Loading posts...