<< Terug naar home | Binnenland

Posted by Turkse Media
Sep 01, 2015

Albert Heijn stopt met omstreden kleurstoffen

Albert Heijn zal vanaf eind 2016 geen producten voor kinderen meer verkopen met de zes kleurstoffen van de ‘Southampton Six’. Dit heeft de supermarkt aan foodwatch toegezegd.

De kleurstoffen zijn omstreden. Sinds 2010 moet op producten met deze kleurstoffen een veiligheidswaarschuwing worden geplaatst: “Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.” In juli startte foodwatch een campagne tegen Albert Heijn en Jumbo om deze omstreden kleurstoffen uit het schap te krijgen. Naast de belofte van Albert Heijn hebben ook de fabrikanten Raak (frisdranken), Hela (dressings) en Dapeppa (koekjes) aan foodwatch laten weten uiterlijk binnen een jaar te stoppen met de ‘Southampton Six’.

Jumbo heeft vooralsnog alleen de intentie uitgesproken te willen stoppen met de kleurstoffen maar heeft nog geen harde toezegging gedaan. De campagne tegen Jumbo wordt daarom voortgezet. Al bijna negen duizend mensen tekenden de petitie.

Omstreden kleurstoffen met veiligheidswaarschuwing

Azo-kleurstoffen staan al lange tijd ter discussie. Een doorbraak in de discussie volgde nadat wetenschappers van de Universiteit van Southampton in 2007 op basis van onderzoek concludeerden dat de vijf azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 en één andere kleurstof, E104, hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken. Sindsdien worden deze kleurstoffen de ‘Southampton Six’ genoemd.

De Engelse overheid, opdrachtgever van het onderzoek, adviseerde ouders en fabrikanten vervolgens om de kleurstoffen voortaan te mijden. Een deskundigenpanel van de Europese voedselveiligheidsorganisatie EFSA, dat de Europese Commissie adviseert, vond een verbod echter nog niet nodig. De Raad van Ministers van Europa besloot vervolgens fabrikanten te verplichten vanaf 2010 op producten met deze kleurstoffen een disclaimer te plaatsen: “Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.” De verwachting was dat deze disclaimer bij fabrikanten tot gevolg zou hebben dat zij deze kleurstoffen zouden vervangen.

Een woordvoerder van de voedingsindustrie verklaarde destijds ook in het tv programma Radar: “… wij denken dat consumenten hierdoor verontrust zullen zijn, onterecht overigens. En daarom zullen wij er voor zorgen dat deze kleurstoffen uit de producten zullen verdwijnen.” Een deel van de fabrikanten stapte daadwerkelijk over op natuurlijke kleurstoffen of geen kleurstoffen, maar nog altijd blijft een deel van de fabrikanten deze omstreden kleurstoffen gebruiken.

Uit een inventarisatie van foodwatch in juli blijkt dat Albert Heijn nog zeker 30 en Jumbo minstens 50 producten verkopen met deze kleurstoffen, exclusief de alcoholische dranken. Het betreffen voornamelijk frisdranken en snoep maar ook producten als vitaminepillen, medicijnen, bonbons en bakproducten. Lidl verkoopt al langer geen producten met de 6 omstreden kleurstoffen, zo heeft zij foodwatch laten weten. Albert Heijn heeft nu aan foodwatch aangegeven dat alle producten die zij verkopen, uiterlijk eind 2016, geen van deze Southampton Six zal bevatten: “…  zullen wij in navolging van ons Eigen Merken, waar desbetreffende Azo kleurstoffen zijn verwijderd, onze A-merk producenten verzoeken hetzelfde te doen. Eind 2016 zullen wij dan ook geen producten  gericht op kinderen meer verkopen met desbetreffende Azo kleurstoffen …. De toezegging gaat om alle producten excl alcohol en heeft betrekking op de southhampton six.” Een uitzondering wordt alleen gemaakt voor producten met alcohol omdat deze niet door kinderen geconsumeerd worden.

E-mailactie

Om de verkoop van de producten met deze kleurstoffen te stoppen, startte foodwatch eind juli een e-mailactie richting de marktleiders onder de supermarkten, Albert Heijn en Jumbo, die samen meer dan de helft van alle boodschappen verkopen. Supermarkten zouden geen producten moeten willen verkopen die schadelijk kunnen zijn voor kinderen, vindt foodwatch. Het is nu tijd om de resterende producten met de ‘Southampton Six’ kleurstoffen uit het assortiment te nemen. Consumenten kunnen nog meedoen aan de e-mailactie gericht op Jumbo via de website van foodwatch.

Sep 01, 2015
blog comments powered by Disqus
Loading posts...