<< Terug naar home | Binnenland

Posted by Turkse Media
Dec 13, 2018

Alles over de filezwaarte in Nederland

Hoeveel tijd verspil je al wachtende in de file? Remmen, eerste versnelling, remmen, terwijl je je gefrustreerd afvraagt ​​hoe de file begon.

De klassieke scène van Michael Douglas in de file in Los Angeles (de ergste filezwaarte ter wereld – 102 uur per jaar) in de film Falling Down is welbekend. Gelukkig is het zo erg niet in Nederland, alhoewel de ANWB recentelijk meldde dat de filezwaarte op de Nederlandse wegen met maar liefst 20 procent toegenomen is ten opzichte van het eerste halfjaar in 2017.

In Utrecht, op #87 in de wereld, is onze automobilist er het slechtste aan toe met 27 uur per jaar in de file. Wat zijn de oorzaken van dit fenomeen dat in verband wordt gebracht met stress, hogere bloeddruk en gewichtstoename?

Soorten congestie

De meest voorkomende opstoppingen worden veroorzaakt doordat er meer voertuigen reizen op een bepaald moment dan dat er fysiek op de weg passen. Dit gebrek aan capaciteit op de weg zal dagelijks terugkeren, en werken om de infrastructuur te verbeteren veroorzaken zelf ook weer files.

Maar er zijn ook oorzaken die éénmalig voorkomen, zoals slecht weer of een aanrijding. Regen, mist, de incidentele zware storm die vrachtwagens om kan blazen…het weer heeft een oncontroleerbare invloed op niet alleen het verkeer, maar ook op de wegomstandigheden. Zelfs een zachte regenbui kan een impact hebben en alle bestuurders samen laten vertragen. In de herfst en de winter is het risico op een file vele malen groter dan in de rest van het jaar vanwege het verhoogde risico op ongelukken door winterweer.

Winterse buien zorgen voor langere remwegen, minder grip en minder controle over het stuur. Bestuurders gaan hierdoor langzamer rijden, of maken een inschattingsfout en raken betrokken bij een ongeval. Is hier een vrachtwagen bij betrokken of meerdere personenauto’s, dan leidt dit onherroepelijk tot een file. Gebeurt dit op één van de grotere knooppunten, dan is de lange rij aan auto’s binnen de kortste keren niet meer te overzien.

Ook het verzetten van de klok naar de wintertijd is een oorzaak die vaak aangehaald wordt: reed je in de zomertijd nog bij daglicht naar huis, dan zorgt de wintertijd ervoor dat je ineens in het donker naar huis moet. Je bent vroeger slaperig, je dieptezicht, kleurenherkenning en zichtveld worden minder, en iemand van 50 heeft tweemaal zoveel licht nodig om net zo goed te kunnen zien als iemand van 30. En een tegenligger kan je onverwachts verblinden.

Daarnaast komen in de winter meer auto’s stil te staan langs de weg door problemen met auto-onderdelen zoals de accu of vastzittende remklauwen. Deze technische mankementen zijn niet altijd de schuld van de automobilist; een spijker of een gat in de weg kan ook een autoband laten klappen.

Andere voorbereidingen die je kunt treffen zijn het (laten) controleren van de koplampen, de accu, de antivries voor de ruitenwissers bijvullen, de voorruit goed schoonmaken, je dashboard verlichting verminderen en je zicht laten testen.

Uiteraard is menselijk gedrag een belangrijk element in de filezwaarte. Van afgeleid of dronken rijden tot slaperig of emotioneel rijden, mensen veroorzaken veel gevaarlijke scenario’s. Zoals een afgeleide bestuurder die hard op de rem trapt, wat een rimpeleffect tot gevolg heeft: een spookfile. Afhankelijk van andere verkeersomstandigheden kan deze ene fout bij het remmen het verkeer in die rijstrook en de omliggende rijstroken urenlang vertragen. Dit wordt een spookfile genoemd omdat niets de vertraging aanwijsbaar heeft veroorzaakt. Training in defensief rijden zou voor veel verbetering kunnen zorgen!

Beheers de oorzaken

Hoewel omgevingsfactoren buiten onze controle liggen, biedt technologie hoop bij het oplossen van de verkeersproblemen. Zelfrijdende auto’s verminderen menselijke fouten, intelligente verkeerslichten kunnen de doorstroming gaande houden en slimme verkeerscorridors kunnen spookfiles bestrijden. En als automobilist kun je de auto voorbereiden op het winterweer. Veel automobilisten beseffen zich niet goed dat de banden het enige contact zijn met het wegdek; en slechts 35% van de Nederlanders heeft überhaupt winterbanden.

Een beetje natte sneeuw en miljoenen zomerbanden met gevaarlijk weinig profiel glijden over het hele land de vangrails in of hebben kop- staart botsingen. Met minder ongelukken wordt ook het aantal files teruggedrongen. Bovendien neemt het rijden met winterbanden heel wat druk van je schouders: niets is zo zenuwslopend als rijden op een drukke weg met winterse buien en bemerken dat je auto niet goed naar het stuur luistert.

Aan de overheid hebben we de taak toebedeeld om de filezwaarte te beheersen. Dit kabinet heeft bijvoorbeeld het asfalt op drukken wegen verbreed: 4 rijstroken als standaard in de Randstand en 3 rijstoken buiten de Randstad, spitstroken etc. Ook het terugdringen van wachttijden bij sluizen heeft een directe invloed op de filezwaarte: als die onder de 30 minuten blijft kan er behoorlijk wat vrachtverkeer naar rivieren en kanalen overgeheveld worden.

Maar de echte vernieuwing komt met het programma “Beter Benutten” dat in een vergaande implementatie van intelligente transportsystemen (ITS) voorziet, zoals Talking Traffic, dat op dit moment al ruim 1,5 miljoen weggebruikers voorziet van de volgende informatie: maximumsnelheid- en advies, rijstrookinformatie, gevaar, wegwerkzaamheden en parkeerplaatsen bij je bestemming. Op dit moment worden geavanceerde diensten toegevoegd zoals prioriteit bij verkeerslichten, verkeerslichtdata, optimalisatie van verkeersstromen en inhaalverboden voor vrachtwagens. Al deze informatie wordt nu op je navigatiesysteem getoond, of wellicht binnenkort op je “HUD”.

De nabije toekomst

Het head-up display (HUD), dat het rijden in zwaardere omstandigheden sterk vereenvoudigt, zal in de nabije toekomst ook voor een spectaculaire verbetering kunnen zorgen. De huidige HUD projecteert alle informatie van relevante meters in het dashboard, zoals snelheid, route-informatie en wegcondities, op de voorruit. Het grote voordeel is dat je bij slecht weer, donkere omstandigheden en daarmee weinig zicht op geen enkel moment je ogen van de weg hoeft te halen en hiermee wordt de kans ook direct kleiner dat je een (spook)file veroorzaakt.

Met de introductie van Augmented Reality kan alle informatie die de auto verzameld geïntegreerd worden in de projectie op de voorruit (of zelfs op de zij- en achterruiten), zoals pijlen die richtingen aangeven, waarschuwingen/verboden, objecten of obstructies etc. Of je favoriete restaurant licht op, zo merken enthousiaste marketeers al op, maar dan krijg je weer te maken met het gevaar van information overload – fabrikanten zullen terughoudend moeten zijn met welke informatie de bestuurder moet bereiken, en blijven investeren in technologie, samen met de wegbeheerder, om de filezwaarte in het drukke Nederland onder controle te houden.

 

Dit artikel is geschreven door autofanaat Richard de Jong voor Turksemedia.nl

Dec 13, 2018
blog comments powered by Disqus
Loading posts...