Posted by Turkse Media
Dec 04, 2021
Bedrijven zien Turkije als alternatief voor China: ‘Turkije is centrum van de wereld’

Buitenlandse bedrijven zien Turkije als het belangrijkste land bij het aanpakken van wereldwijde leveringsproblemen dankzij zijn grote productiecapaciteit en hoge productienormen. Dat laten internationale bedrijfseigenaren in een interview weten.
Terwijl verschillende landen leveringsproblemen ondervonden tijdens de coronapandemie vanwege afsluitingen en reisverboden, bewees Turkije zijn sterke industriële infrastructuur door zijn productieactiviteiten voort te zetten, zelfs tijdens de moeilijkste dagen van de pandemie.
Met bevoorradingsproblemen, vooral afkomstig uit China, streven landen, met name die in Europa, ernaar samen te werken met leveranciers die dichterbij liggen in plaats van verre landen die alleen goedkope productie aanbieden.
Aan de andere kant hebben de landen in het Verre Oosten, als gevolg van stijgende transportkosten, hun positie in de wereldwijde toeleveringsketens verloren.
Buitenlandse kopers zien Turkije als de belangrijkste alternatieve leverancier, die snellere levering en hoge kwaliteit biedt met betaalbare prijzen en stabiliteit in bestellingen.
Op de International Brand and Manufacturer Meeting, georganiseerd door de Turkish Houseware Association vorige week in de mediterrane badplaats Antalya in Turkije, toonden buitenlandse kopers grote interesse in Turkse producten.
Volgens de verenigingscijfers werden tijdens het tweedaagse evenement overeenkomsten ter waarde van 150 miljoen dollar ondertekend. Ook werden bedrijfsnetwerken gecreëerd die in 2022 zo’n 1 miljard dollar aan bedrijfsvolume kunnen genereren.
Brugfunctie Turkije
Shazada Ahmed, de CEO van de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde groothandel Clearance King, zei dat Turkije, strategisch gelegen in het centrum van de wereld, dient als een brug tussen Azië en Europa.
Vooral voor in het VK gevestigde bedrijven is Turkije dichterbij dan andere alternatieven, waaronder China, en is Turkije een land met hoge productiekwaliteit, vertelde Ahmed aan een Turkse nieuwsdienst.
“Turkije kan gemakkelijk concurreren met China in toeleveringsketens en een einde maken aan de Chinese dominantie”, stelde hij.
Hij merkte ook op dat het evenement erg aantrekkelijk was en zakenmensen van over de hele wereld afspraken maakten met Turkse leveranciers.
Thrushar Kheita, de oprichter van de belangrijkste leverancier van Kenia, Kheita Drapers Group, zei dat ondanks dat China goedkopere prijzen biedt, “verschillende landen alsnog voor Turkse producten kiezen vanwege hun hoge kwaliteit”.
Mensen kunnen Turkse producten niet vergeleken worden met Chinese goederen. “Chinese producten zijn goedkoop, maar je weet ook dat de kwaliteit goedkoop is.”
Over stijgende transportkosten zei Kheita dat stijgende transportprijzen een grote kans zijn voor Turkije.
“Turkije is heel dichtbij en tal van Turkse bedrijven zijn al actief in Afrika. Verschillende Afrikaanse zakenmensen zoeken naar strategische partnerschapsovereenkomsten met Turkse ondernemingen”, onderstreepte hij. “De Turkse fabrikanten zouden naar Kenia en Afrika moeten komen om andere bedrijven te ontmoeten. Afrika is het groeiende continent. Brazilië, Rusland en China zijn al actief op het continent.”
Kheita zei ook dat “er een grote kans is voor Turkije, maar dat er meer vloeiend Engels gesproken moet worden”.
Transport
Aibek Adambekov, de commercieel directeur van het Kazachse Cash & Carry-bedrijf Magnum’s Oezbekistan-filiaal, zei dat Kazachstan en Oezbekistan voornamelijk goederen importeren uit China en Rusland, maar dat er momenteel een kwaliteitsprobleem is.
“Turkse fabrikanten hebben leveren producten van zeer goede kwaliteit. Hopelijk zal de logistiek worden opgelost en zullen we Turkse producten op onze markt kunnen brengen omdat onze mensen een vergelijkbare benadering hebben in hun voedselvoorkeuren”, benadrukte hij. “Zelfs als ze hogere kosten vragen, willen we voor kwaliteit kiezen. Turkse producten hebben deze kwaliteit.”
Adambekov zei ook dat hij hoopt dat Turkije op een dag een van de grootste leveranciers van de markten van Kazachstan en Oezbekistan zal worden.
Ömer Albayrak, de eigenaar van de Duitse leverancier Alim Home, vertelde dat de prijskloof tussen China en Turkije kleiner wordt, terwijl Duitse bedrijven zich tot Turkije wenden en ernaar streven overeenkomsten te sluiten met Turkse bedrijven.
“Turkije is ook waardevol voor investeringen van grote ketens dankzij de jonge bevolking. Als het land valutastabiliteit biedt, zal het meer investeringen aantrekken”, benadrukte Albayrak.
Rauf Rafiyev, eigenaar van een Azerbeidzjaanse groothandel, merkte op: “Onze aankopen uit China nemen af vanwege de logistieke prijzen. Dit is een voordeel voor Turkije.”
Veel Azerbeidzjaanse bedrijven kopen in Turkije. Zelfs als de prijzen hetzelfde zijn als de alternatieven, geeft iedereen de voorkeur aan Turkije”, liet hij weten.
Inkoopdelegaties komen van over de hele wereld naar Turkije, van de evenaar tot Argentinië, van de VS tot Europese landen, onderstreepte Rafiyev verder. “Met de toename van het aantal productiebedrijven en de ontwikkeling van het investeringsecosysteem, zullen meer buitenlandse investeerders zich wenden tot Turkije.”
© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA | Gepubliceerd: 04-12-2021