<< Terug naar home | Economie

Posted by Turkse Media
May 31, 2025

Dit zijn de waardevolste bedrijven van Turkije

De nationale luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines heeft zijn leidende positie als meest waardevolle merk van Turkije behouden in 2025, zo blijkt uit een recent rapport van taxatiebureau Brand Finance.

De merkwaarde van Turkish Airlines bereikte dit jaar 2,2 miljard dollar, blijkt uit het jaarverslag.

Brand Finance publiceert sinds 2007 jaarverslagen over merkwaarden en breidde de lijst uit van 100 naar 125 na een toename van het aantal merken.

Na Turkish Airlines staat de Turkse fabrikant van huishoudelijke apparaten Arçelik op de tweede plaats met een merkwaarde van 1,64 miljard dollar.

De Turkse İşbank klom dit jaar van de vierde naar de derde plaats, met een merkwaarde van 1,24 miljard dollar.

Elektronicafabrikant Vestel daalde van de derde plaats vorig jaar naar de vierde plaats dit jaar. Hun merkwaarde bedroeg in totaal 928 miljoen dollar.

Autofabrikant Ford Otosan staat op de vijfde plaats met een merkwaarde van 905 miljoen dollar, gevolgd door Ziraat Bank met 875 miljoen dollar, modeketen LC Waikiki met 828 miljoen dollar, financiële dienstverlener Garanti BBVA met 721 miljoen dollar, het Turkse drankenmerk Yeni Rakı met 590 miljoen dollar en VakıfBank met 386 miljoen dollar.

Togg, het eerste elektrische automerk van het land, kwam vorig jaar op de twintigste plaats binnen en behoudt die positie in 2025 met een merkwaarde van 179 miljoen dollar.

Zo’n 24 nieuwe merken haalden dit jaar de lijst, namelijk Altınkılıç, Astor Energy, Bilkom, Bizim, Çelik Motor, Doğan Trend, Efor Çay, Eker, Eksun, Gezinomi, Hedef Filo, Hepsiburada, Mobiltel, Oba Makarna, Penta, Reeder, Sasa, Suwen, TV8, Trendyol, VBT Yazılım, VDF Filo en Yiğit Akü.

Totale waarde

Muhterem İlgüner, directeur van Brand Finance Türkiye, reageerde in een interview dat de totale waarde van de 125 topmerken met 15,6 procent op jaarbasis is gestegen tot 17 miljard dollar.

“Het buitenlandse succes van sommige retailers in ready-to-wearmode, zoals LC Waikiki, Mavi en Koton, neemt toe, wat het belang van branding in deze sector weerspiegelt”, benadrukte hij.

“Dit jaar zijn er zo’n 20 nieuwe merken aan de lijst toegevoegd”, zei hij, erbij vermeldend dat mobiliteits- en softwarebedrijven aan populariteit hebben gewonnen.

“Dit moet worden beschouwd als een teken van structurele transformatie”, aldus İlgüner. “Naarmate Turkse bedrijven bredere erkenning krijgen in de luchtvaart en defensie, neemt de merkwaarde van bedrijven zoals Aselsan en Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) toe.”

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA | Gepubliceerd: 31-05-2025

May 31, 2025
Loading posts...