<< Terug naar home | Binnenland

Posted by Turkse Media
Jun 03, 2015

Haagse inwoners minst tevreden over hun stadsgenoten

Bewoners van grote steden zijn veel kritischer over hun woonplaats dan in kleinere steden. Ze klagen met name over de onveiligheid en onrust. Ook de medebewoners krijgen het in grote steden meer te verduren, waarbij de Haagse inwoners het minst tevreden zijn over hun stadsgenoten. Maastricht daarentegen is onder bewoners de meest geliefde stad van Nederland. Dit blijkt uit het derde Steden & Streken Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 12.750 Nederlanders.

Andere opvallende conclusies uit het onderzoek:
1. Het cultuuraanbod heeft een sterke invloed op de bewonerstevredenheid; sportfaciliteiten en -evenementen worden gezien als basisvoorziening
2. Steden met een historisch centrum zijn het populairst onder bezoekers; de architectuur van Amsterdam, Maastricht en Delft wordt het meest gewaardeerd
3. Landelijke provincies en streken hebben de sterkste reputatie; Limburg en de Veluwe zijn het populairst

In de grote steden zijn de inwoners veel kritischer over hun stad dan in kleinere steden
‘Terwijl veel citymarketeers opkijken naar het werk van hun collega’s in de grote steden, blijkt de bewonerstevredenheid in de kleinere steden meestal hoger te zijn’, aldus merkadviseur Hendrik Beerda, ‘Bij het stimuleren van het woonplezier kunnen grote steden nog veel leren van de kleinere steden.’

Vooral in de drie grootste steden hebben de inwoners veel op hun stad aan te merken. Amsterdam (11e) haalt de slechtste scores op fileproblemen, woonomgeving en woningaanbod. In Rotterdam (17e) is de waardering voor de veiligheid en sfeer het laagst. Hagenaars zijn op alle fronten erg kritisch over hun stad en in het bijzonder over hun stadsgenoten. Met een 22e plaats scoort Den Haag het zwakst van de grote steden op de populariteitslijst onder inwoners.
Maastricht (1e) is onder eigen inwoners de meest geliefde stad. Maastrichtenaren zijn vooral trots op hun historische binnenstad, het uitgebreide horeca-aanbod en de mooie, omringende natuur.

Merkkracht van Nederlandse steden, gemeten onder de bewoners (+ index)
1. Maastricht (100)
2. ‘s-Hertogenbosch (98)
3. Groningen (96)
4. Leeuwarden (96)
5. Utrecht (95)
6. Leiden (94)
7. Breda (94)
8. Delft (94)
9. Haarlem (93)
10. Nijmegen (93)

Het cultuuraanbod heeft een sterke invloed op de bewonerstevredenheid; sportfaciliteiten en -evenementen worden gezien als basisvoorziening
De populairste steden blinken in de eerste plaats uit met hun horeca. Daarnaast speelt het cultuuraanbod een belangrijke rol in de bewonersbeoordeling. Het aanbod aan sportfaciliteiten en -evenementen heeft weinig invloed op de bewonerswaardering van steden. Net als het opleidings- en woningaanbod wordt het sportaanbod meer als randvoorwaarde gezien.

Rotterdammers zijn het meest te spreken over de festivals in hun stad. Onder Amsterdammers wordt het podiumaanbod het best beoordeeld. Haarlemmers zijn het meest trots op de musea in hun stad. ‘Het cultuuraanbod betekent voor de inwoners van grote steden een belangrijke prikkel om er te wonen. Negatieve kanten aan de grote stad, zoals de drukte en de beperkte woonruimte, worden hiermee deels gecompenseerd. Sportevenementen hebben slechts een beperkt effect op het woonplezier’, aldus Beerda.

Faciliteiten die het sterkst samenhangen met een sterk stadsimago bij bewoners (+ index)
1. Horeca (100)
2. Culturele festivals/evenementen (98)
3. Winkelaanbod (95)
4. Architectuur (92)
5. Theaters en andere podia (91)
6. Museumaanbod (82)
7. Wandelmogelijkheden (79)
8. Fietsmogelijkheden (75)
9. Groen of mooie natuur (75)
10. Gezondheidszorg (75)
11. Recreatiegebied (74)
12. Opleidingen/scholen (73)
13. Woningaanbod (73)
14. Sportfaciliteiten (70)
15. Sportwedstrijden/evenementen (68)

Steden met een historisch centrum zijn het populairst onder bezoekers; Amsterdam, Maastricht en Delft vormen de architectuur top-3
Steden met een historische binnenstad worden het hoogst gewaardeerd door de bezoekers. Maastricht is niet alleen onder haar bewoners, maar ook onder de Nederlandse bezoekers de favoriete stad. De Limburgse hoofdstad krijgt zelfs een iets beter rapportcijfer dan Amsterdam.

Amsterdam, Maastricht en Delft hebben volgens bezoekers de aantrekkelijkste architectuur. Ook Haarlem, Leiden en Den Haag ogen aantrekkelijk voor de bezoeker. Ondanks de miljardeninvesteringen in de afgelopen decennia komt Rotterdam onder bezoekers niet verder dan een tiende plaats op de architectuur-top. Negen steden met een historisch centrum moet Rotterdam voor laten gaan.

Merkkracht van Nederlandse steden, volgens de Nederlandse bezoekers (+ index)
1. Maastricht (100)
2. Amsterdam (97)
3. Groningen (97)
4. ‘s-Hertogenbosch (94)
5. Haarlem (94)
6. Utrecht (94)
7. Rotterdam (91)
8. Breda (91)
9. Nijmegen (90)
10. Delft (90)

Steden met de aantrekkelijkste architectuur, volgens de Nederlandse bezoekers (+ index)
1. Amsterdam (100)
2. Maastricht (87)
3. Delft (79)
4. Haarlem (77)
5. Leiden (76)
6. Den Haag (71)
7. ‘s-Hertogenbosch (66)
8. Utrecht (64)
9. Groningen (63)
10. Rotterdam (62)

Landelijke provincies en streken hebben de sterkste reputatie; Limburg en de Veluwe zijn het populairst
Sinds de start van het Steden & Streken Merkenonderzoek in 2011 komt de Veluwe steevast als populairste streek uit de bus. De combinatie van natuur en museumaanbod (met het Kröller-Müller Museum en Paleis Het Loo) zijn de ingrediënten voor het succes van de Veluwe. Zuid-Limburg en Texel zijn de nummers twee en de drie op de ranglijst van streken met de meeste merkkracht.
Limburg en Noord-Brabant zijn de provincies die bij de gemiddelde Nederlander het warmste gevoel oproepen. De recreatieve mogelijkheden en de mooie natuur bepalen in grote mate het imago van deze twee provincies. Ook de bourgondische sfeer speelt een belangrijke rol.
In Zeeland, Groningen en Friesland zijn de bewoners het meest trots op de eigen provincie.

Onderzoek onder 12.750 respondenten
Het Steden & Streken Merkenonderzoek is met de Universiteit Utrecht ontwikkeld. Voor het onderzoek van 2015 zijn 12.750 respondenten ondervraagd. Elke gemeente, streek en provincie is op 43 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), persoonlijkheid (16 factoren), prestatie (21 factoren), bezoek, bezoekintentie en groeiverwachting. Onder de inwoners van de gemeenten en provincies is op 13 aanvullende factoren navraag gedaan naar het woonplezier. Per gemeente, streek en provincie zijn voldoende respondenten ondervraagd om betrouwbare uitspraken te kunnen doen op landelijk, provinciaal en stedelijk niveau.

 

Dit is een origineel bericht van Hendrik Beerda Brand Consultancy
Jun 03, 2015
Loading posts...