<< Terug naar home | Lifestyle

Posted by Turkse Media
May 25, 2017

Dit zijn de ideale maaltijden tijdens de Ramadan

Nu de islamitische vastenmaand Ramadan nadert, heeft het Turkse ministerie van Volksgezondheid zogeheten voorbeeldmaaltijden gepresenteerd. Deze dienen als advies aan vastende personen, die ook dit jaar een maand lang dagelijks 17 tot 18 uur (Europa) niets gaan eten én drinken.

“Begin de iftar, de avondmaaltijd, met een warme soep, bruin brood en wat salade”, legt diëtiste Nermin Çelikay van het ministerie uit. “Daarna stellen we een pauze van 15 tot 20 minuten voor. Aanbevolen wordt om de iftar te verbreken met een dadel of twee of een paar olijven.”

Als hoofdgerecht wordt aanbevolen om vlees en peulvruchten te eten. “Als ministerie adviseren we om een tot twee keer per week een vleesmaaltijd met groente te nuttigen. Dit kan ook wit vlees zijn. Maak niet de denkfout dat vis niet kan in de Ramadan: eet ook vooral vis”, zegt Çelikay. “Laten we kiezen voor lichte gerechten met olijfolie. Dat vult beter en is makkelijker te verteren. Met zomergroenten kan ook lekker eten worden gemaakt.”

De diëtiste stelt ook voor om een paar uur na de iftar een korte wandeling te maken of sportoefeningen te doen.

Dit zijn de ideale maaltijden tijdens de Ramadan3

Water

De diëtiste benadrukt de essentie van het drinken van water tijdens de Ramadan. “Hoe moeilijk het ook voor je is: 2 tot 2,5 liter water drinken tussen de iftar en ochtendeten (shor/suhur). Als ons lichaam te weinig water krijgt, zorgt dat de volgende dag voor vermoeidheid en zijn we sneller afgeleid.”

Drinken

Geadviseerd wordt om geen frisdrank met prik te drinken tijdens de Ramadan. “Liever ayran (yoghurtdrank), mineraalwater of vruchtenmoes met weinig suiker. Als je vanaf de iftar tot aan het ochtendeten thee drinkt, verlies je nog meer water. Eet ook liever zomerfruit voor de dorst, zoals watermeloen.”

Dit zijn de ideale maaltijden tijdens de Ramadan4

Toetje

Niet gelijk afstormen op baklava, luidt de boodschap. “Onze bloedsuikerspiegel daalt veel vanwege het 17-18 uur vasten. Liever twee tot drie keer per week een toetje dan elke dag een. Het kiezen van zuiveltoetjes zal beter zijn. Mocht je toch nog meer suiker willen: hou de portie van je toetje met veel suiker klein.”

Ochtendeten

Voor in de ochtend wordt voorgesteld geen etenswaar met veel deeg naar binnen te werken. “Sla het ochtendeten niet over. Nuttig voedsel met proteïne, bijvoorbeeld een ei. Een dag gekookt, een dag menemen (roerei met groenten) met weinig zout en een dag in de vorm van een omelet. Je krijgt van voedsel met proteïne pas veel later honger.”

“Börek en koolhydraatproducten zorgen ervoor dat je dorst krijgt. Eet yoghurt voor het slapengaan: je zult ontspannen en snel slapen. Drink melk of kruidenthee. Vergeet noten en fruit niet. Mocht je geen ochtendeten in de vorm van een ontbijt willen, eet dan vlees met veel groente. Dankzij bulgur (rijst van tarwe) krijg je minder snel honger. Rijst gemaakt van bulgur en linzen met een ayran erbij zal ervoor zorgen dat je het vasten makkelijk volhoudt”, aldus Çelikay.

Dit zijn de ideale maaltijden tijdens de Ramadan2

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA – ANKARA | Gepubliceerd: 25-05-2017

May 25, 2017
blog comments powered by Disqus
Loading posts...