<< Terug naar home | Lifestyle

Posted by Turkse Media
May 05, 2019

Moslims verwelkomen heilige maand Ramadan

Moslims over de hele wereld verwelkomen vandaag de heilige maand Ramadan, die zondagavond in Turkije begint. De Turkse president Recep Tayyip Erdoğan wenst in een bericht het beste voor Turkije, de Islamitische wereld en de hele mensheid.

“Moge Allah onze gebeden aanvaarden en ons brengen tot eenheid en solidariteit met het Eid al-Fitr (Ramadanfeest), dat de heilige maand afsluit”, verklaart hij.

Miljoenen moslims zullen zondag moskeeën bezoeken voor de eerste speciale Ramadan-avondgebed, Tarawih genaamd, dat gedurende de heilige maand zal plaatsvinden.

Het wordt aangenomen dat de Ramadan een tijd is van intense spiritualiteit wanneer gelovigen worden omringd door engelen, de poorten van de hemel opengaan, de duivel in directe vorm afwezig is en de zegeningen en genade van Allah overvloedig zijn.

Maar het is ook een tijd van grote opwinding, het vullen van de steden met jubelende festiviteiten die de straten tot leven brengen als de zon ondergaat en grote saamhorigheid onder vastende, maar ook niet vastende moslims die uitgenodigd worden voor maaltijden.

Vasten van zonsopgang tot zonsondergang tijdens de Ramadan is een van de vijf pijlers (fundamentele religieuze plichten) van de Islam. Het is een tijd van in de spiegel kijken en grote religieuze toewijding.

Er is ook een heilige nacht genaamd Laylat al-Qadr, wat ‘Nacht van Kracht’ betekent. Toen zijn namelijk de eerste verzen van de Koran aan de profeet Mohammed toegezonden.

Moslims worden geïnstrueerd om de Nacht van Kracht te zoeken gedurende de laatste 10 dagen van de Ramadan, met name op de oneven genummerde nachten.

Er wordt gezegd dat de profeet zei: “Degene die in de nacht van Qadr blijft (in gebed en in de herinnering van Allah), volledig gelooft (in Allah’s belofte van beloning) en in de hoop beloning te zoeken, zal vergeven worden voor zijn zonden uit het verleden.”

Moslims in Turkije zullen maandag gaan vasten.

In de heilige maand zullen veel van de 1,6 miljard moslims zich committeren aan een strikte dag vasten en vaak de gelegenheid aangrijpend om beloften te doen om hun leven te verbeteren.

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA – ANKARA | Gepubliceerd: 05-05-2019

May 05, 2019
Loading posts...