Posted by Turkse Media
Dec 29, 2022
Nettowinst Turkish Airlines hoogste in luchtvaartgeschiedenis Europa

De nationale luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines verwacht voor het begin van 2024 het zesde meest waardevolle luchtvaartmerk ter wereld te worden.
Dat zei de voorzitter van de raad van bestuur en het uitvoerend comité van de luchtvaartmaatschappij Ahmet Bolat in een interview.
Met een marktwaarde van meer dan 10 miljard euro is de nationale luchtvaartmaatschappij van Turkije momenteel het tiende meest waardevolle luchtvaartmerk ter wereld.
“Dit succes is een bewijs van de groei met dubbele cijfers in bijna de afgelopen twee decennia, behalve in 2016 en 2020”, benadrukte de CEO.
Bolat zei dat de opening van Istanbul Airport in 2018 ook de groei en kracht van het bedrijf heeft ondersteund bij het oplossen van het capaciteitstekort. “Istanbul Airport heeft een capaciteit van meer dan 120 starts en landingen per uur. De nieuwe luchthaven was een must voor onze groei.”
Prestaties van wereldklasse
De CEO onderstreepte dat investeerders blij zijn met de duidelijke interesse van de Turkse regering om van de Turkse luchtvaartsector een speler van wereldklasse te maken, wat ertoe leidde dat ze meer aandelen van Turkish Airlines oppikten.
“Passagiers gaven er ook de voorkeur aan om met ons te vliegen vanwege de operationele problemen waarmee Europese luchtvaartmaatschappijen te maken hebben. Dit droeg bij aan onze winstgevendheid.”
Tegen het einde van dit jaar wil de luchtvaartmaatschappij in 2022 meer dan 72 miljoen passagiers hebben vervoerd en volgend jaar meer dan 88 miljoen, vertelde Borat.
Volgens laatste gegevens verwelkomde de nationale luchtvaartmaatschappij van Turkije tussen januari en november 66,3 miljoen passagiers, een daling van 3,7 procent ten opzichte van dezelfde periode voor corona in 2019.
Turkish Airlines boekte in de eerste drie kwartalen van dit jaar een nettowinst van 2,25 miljard dollar, een vervijfvoudiging vergeleken met dezelfde periode van 2019. “Dit is het grootste cijfer ooit in de geschiedenis van Turkish Airlines en de Europese luchtvaart. Dit kon dankzij de strategieën die we tijdens de coronapandemie hebben geïmplementeerd.”
“We hadden de enorme toename van de vraag naar reizen na de pandemie voorspeld en hebben daarom onze plannen dienovereenkomstig opgesteld, zoals het behouden van ons personeelsbestand”, legde hij verder uit. “Dit gaf ons een groot voordeel toen de reisbeperkingen werden opgeheven”, verwijzend naar het feit dat de meeste andere Europese luchtvaartmaatschappijen overrompeld waren.
Toeristische magneet
Met de start van het zomerseizoen in juni veroorzaakte het toenemende internationale vliegverkeer van en naar Europese landen een crisis op veel luchthavens, waar het personeel was ingekrompen vanwege covid-19 en werknemers staakten.
Bolat liet weten dat Turkish Airlines een stijging zag in het aantal punt-naar-punt- en transferpassagiers, vooral op langeafstandsroutes. “De groei van onze passagiersaantallen vloeide ook voort uit de stijging van het aantal toeristen in Turkije.”
Het aantal buitenlandse toeristen dat Turkije bezocht, steeg met 84,8 procent op jaarbasis tot 42,2 miljoen in januari-november, blijkt uit gegevens van het ministerie van Cultuur en Toerisme die vorige week werden vrijgegeven. Als Turkse burgers die in het buitenland wonen bij de telling worden opgeteld, stijgt het cijfer over 11 maanden naar 47,6 miljoen.
“We hebben een capaciteitsverhoging van 17 tot 20 procent voor het volgende jaar vastgesteld.”
Honderden bestemmingen, grote vloot
Turkish Airlines heeft een vloot van meer dan 390 vliegtuigen, benadrukte Borat, erbij vermeldend dat de grote luchtvaartmaatschappij streeft naar 427 tegen het einde van 2023.
“We verwachten medio februari de levering van ons vierhonderdste vliegtuig. De problemen bij Boeing met de Boeing 787’s zijn voorbij. Eind deze maand komt ons volgende vliegtuig aan.”
Momenteel vliegt Turkish Airlines naar 342 bestemmingen in 129 landen, welke volgend jaar 346 worden.
Volgend jaar worden de grote Amerikaanse steden Denver en Detroit samen met Palermo, Italië en Katowice, Polen aan het vluchtnetwerk toegevoegd. Ook worden vluchtfrequenties naar huidige bestemmingen verhoogd.
Bolat voegde eraan toe dat Turkish Airlines ernaar streeft om directe vluchten naar Australië te lanceren in plaats van te vliegen op code-sharing deals. “We willen onze vlag volgend jaar naar Sydney en Melbourne dragen.”
Bolat merkte ook op dat het bedrijf meer dan 1.100 piloten en 2.000 cabinepersoneel in dienst zal nemen. “We verwachten een stijging van de vraag naar piloten. Daarom zullen we de capaciteit van onze vluchtacademie met 50 procent verhogen om 300 piloten per jaar op te leiden.”
Over de activiteiten van AnadoluJet, het lagekostenmerk van Turkish Airlines, zei Bolat dat ze streven naar een stijging van de vluchtfrequentie met bijna 50 procent in maart volgend jaar, dankzij de grote vraag naar binnenlandse vluchten. “AnadoluJet zal ook bekend staan als een goedkope luchtvaartmaatschappij die internationale vluchten aanbiedt.”
Bolat liet verder weten dat de investeringen van Turkish Airlines in 2022 in totaal 2,8 miljard dollar bedroegen, voornamelijk voor de aanschaf van vliegtuigen en motoren. “We hebben 3,8 miljard dollar uitgetrokken voor investeringen in 2023.”
© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA | Gepubliceerd: 29-12-2022