<< Terug naar home | Binnenland

Posted by Turkse Media
Jun 17, 2015

Nieuwe run op zuinige leaseauto’s

Net als voorgaande jaren zorgen wijzigingen in de regels rondom bijtelling voor een run op leaseauto’s die in een gunstige bijtellingscategorie vallen. Leasemaatschappij ALD Automotive constateert – ruim een half jaar voordat de nieuwe regels ingaan – sterk oplopende levertijden voor de populaire modellen, gemiddeld al 3 tot 4 maanden. Om er zeker van te zijn dat leaserijders nog gebruik kunnen maken van de gunstiger tarieven van 2015 worden veel bestellingen nu al geplaatst voor levering in de laatste 2 maanden van dit jaar.

Per 1 januari 2016 gaat het aantal bijtellingscategorieën van vijf naar vier en veranderen de bijtellingspercentages en CO2-grenswaarden. De bijtellingscategorieën 7%, 14% en 20% komen in 2016 te vervallen. Daarvoor in de plaats komen twee nieuwe categorieën: 15% en 21%. Bovendien worden de CO2-grenzen voor ‘verlaagde bijtelling’ aangescherpt. Auto’s die niet alleen populair zijn omdat ze zuinig zijn maar ook vanwege een gunstige bijtelling, kunnen na 1 januari 2016 in een minder gunstige bijtellingscategorie vallen.

ALD Automotive constateert een zogenaamd “hamstereffect”: 15% van de huidige orderportefeuille heeft de leverdatum november of december 2015. 98% van deze auto’s zijn modellen met 7% of 14% bijtelling. Modellen als de Renault Clio zijn alleen nog uit voorraad leverbaar en de Volvo XC90 PHEV en Mercedes Benz C350 PHEV zijn zo populair, dat de fabrikanten levering in 2015 niet meer kunnen garanderen.

De leasemaatschappij zegt niet verbaasd te zijn over de run op zuinige modellen. “In sommige gevallen lopen de verschillen in bijtelling op tot bijna 170 euro per maand. Dat zijn flinke bedragen”, aldus Frank Alofs, operationeel directeur van ALD Automotive. “Leaserijders die nu nog van de gunstige condities voor zuinige modellen gebruik willen maken adviseren wij om voor augustus te bestellen.”

 

Dit is een origineel bericht van ALD Automotive

Jun 17, 2015
blog comments powered by Disqus
Loading posts...