<< Terug naar home | Economie

Posted by Turkse Media
Dec 26, 2021

Succesjaar 2021: Turkije wordt wereldwijde techgigant

Turkije heeft ook in 2021 verschillende belangrijke projecten uitgevoerd op het gebied van technologie, defensie, luchtvaart- en ruimtevaart en farmacie. Het land ontwikkelt eigen auto’s, vliegtuigen en motoren tot aan nieuwe communicatiesatellieten en geavanceerde defensieproducten.

Na een zwaar jaar als gevolg van de coronapandemie en maatregelen, zoals lockdowns en reisverboden in 2020, waardoor evenementen werden uitgesteld of virtueel plaatsvonden, organiseerde Turkije in 2021 belangrijke evenementen met enorme deelnames als gevolg.

Turkse defensieproducten worden met de dag populairder, met name dankzij succesvolle operaties in de regio Noord-Syrië en Nagorno-Karabach (Opper-Karabach).

Turkije’s eerste middellangeafstandsraketmotor brak in april een wereldrecord dankzij een stuwkracht van 1.342 Newton bij een diameter van 240 millimeter (9,5 inch).

De Turkse motor TJ300, ontwikkeld door TUSAS Engine Industries (TEI) met de steun van de Technologische Onderzoeksraad van Turkije (TUBITAK), zal kunnen worden gebruikt in lucht-, zee- en landverdedigingssystemen.

Het land testte in mei succesvol zijn eerste lokaal gemaakte tankmotor van 1.500 pk, Batu, ontwikkeld door het Turkse bedrijf BMC Power voor verschillende tanks.

De Turkse elektronicagigant ASELSAN heeft in mei met succes een micro onbemand luchtvaartuig (UAV) getest dat een 3-assige cardanische ophanging heeft, ontwikkeld voor verkennings- en bewakingsdoeleinden. De drone genaamd Saka weegt ongeveer 600 gram.

De Turkse Bayraktar Akıncı-gevechtsdrone, ontwikkeld door UAV-bouwer Baykar, brak in juli een record in het land door op een hoogte van 38,039 voet te vliegen en 25 uur en 46 minuten in de lucht te blijven.

In juli werd het HISAR A+ luchtverdedigingsraketsysteem van Turkije geleverd met alle elementen en bereikte het HISAR O+-systeem het stadium van massaproductie.

Als het eerste inheemse luchtverdedigingssysteem werden HISAR-raketten ontwikkeld om militaire bases, havens, faciliteiten en troepen te beschermen tegen dreigingen vanuit de lucht.

De lopende luchtvaartprojecten van het land boekten ook vooruitgang in 2021. De eerste vlucht van het Hürjet-project van Turkish Aerospace Inc (TAI), een geavanceerde straaltrainer en een licht aanvalsvliegtuig, staat gepland voor eind 2022.

In 2023 zijn de Hürjet en het gevechtshelikopter Atak-2 gepland om te vliegen en zal de eigen straaljager TF-X worden uitgerold.

Het land introduceerde in augustus ook zijn eerste in het binnenland geproduceerde microprocessor, Cakil.

Baykar onthulde in september zijn nieuw ontworpen UAV voor verticaal opstijgen en landen (VTOL). De nieuwe UAV heeft geen landingsbaan nodig en kan opstijgen vanaf verschillende locaties, waaronder marine- of mobiele platforms.

Turkije heeft in november de Siper-luchtverdedigingsraket succesvol getest. Het systeem zal naar verwachting wedijveren met de Russische S-400’s.

Ruimte en technologiestudies

In februari onthulde Turkije zijn nationale ruimteprogramma, een routekaart gebaseerd op realistische en competitieve doelen. “Het nationale ruimteprogramma zal ons land naar een hogere klasse in de wereldwijde ruimtewedloop brengen”, zei president Recep Tayyip Erdoğan toen.

Als onderdeel van het programma wil Turkije zijn eerste contact met de maan maken in het honderdjarige jaar van de republiek, 2023. Turkije is van plan een ruimtehaven te bouwen en tegelijkertijd de toegang tot de ruimte te waarborgen.

Het land richtte in 2018 een ruimteagentschap op, het Turkish Space Agency (TSA). Het bureau werd in oktober geregistreerd door de International Astronautical Federation.

Ondertussen heeft Turkije in augustus de nationale strategie voor kunstmatige intelligentie opgesteld, waarin de prioriteiten worden bepaald waarop het zich in de periode 2021-2025 zal concentreren. De strategie omvat doelstellingen om het aandeel van kunstmatige intelligentie in het bbp te verhogen tot vijf procent, evenals 50.000 banen in de sector.

Satellieten

Turkije werd een van de weinige landen die in één jaar twee satellieten heeft kunnen lanceren.

Het lanceerde in 2021 twee communicatiesatellieten, Turksat 5A en Turksat 5B, met behulp van SpaceX Falcon 9-raketten die in januari en december opstegen vanaf Cape Canaveral Air Force Station in de Amerikaanse staat Florida.

Turksat 5A en Turksat 5B, die werden geproduceerd door Airbus, hebben respectievelijk een levensduur van 30 en 35 jaar, terwijl de Turkse binnenlandse industrie heeft bijgedragen aan het productieproces van de 5B. Met Turksat 5B heeft Turkije momenteel acht actieve satellieten.

Turksat 5B is de krachtigste Turkse satelliet en zal de Ka-Band-capaciteit met meer dan 15 keer vergroten. Het is in staat om in totaal meer dan 55 gigabit gegevens te verzenden.

Naast Turkije zullen het hele Midden-Oosten, de Perzische Golf, de Rode Zee, de Middellandse Zee, Noord- en Oost-Afrika, Nigeria, Zuid-Afrika en de aangrenzende landen onder Turksat 5B vallen.

Het land streeft er ook naar om in 2022 een Turksat 6A-project in eigen land te voltooien, waardoor Turkije een van de tien landen zal worden die zijn eigen communicatiesatelliet kunnen produceren. De satelliet zal naar verwachting ook in het eerste kwartaal van 2023 door SpaceX worden gelanceerd.

De bouw van de nieuwe observatiesatelliet met hoge resolutie van Turkije, IMECE, zal naar verwachting ook in 2022 worden gelanceerd. IMECE is een teledetectiesatelliet die wordt geproduceerd met lokale bronnen tot 60 procent.

Voertuigen van eigen makelij

De Turkse Automobile Joint Venture Group (TOGG) kondigde in juli aan dat het de eerste carrosserieassemblage van de eerste inheemse auto van het land heeft voltooid. In november is er een proefrit gemaakt in Istanbul. De auto zal naar verwachting in 2022 de massaproductiefase ingaan.

TOGG streeft ernaar de eerste fabriek voor autobatterijen in het land op te richten, die 15 gigawattuur aan batterijcellen en -modules zal kunnen produceren.

De grote Turkse busproducent Karsan produceerde in februari de eerste inheemse elektrische bus zonder bestuurder. De Atak Electric heeft een actieradius van 300 kilometer (186.4 mijl) zonder onderbreking dankzij 220 kWh Li-Ion accu’s van BMW. De 8,3 meter lange bus heeft een capaciteit van meer dan 50 passagiers.

Otokar, een andere Turkse busproducent, testte in januari ook met succes de eerste autonome bus van het land. In de tweede fase van een ontwikkelingsproces in vier fasen voerde het bedrijf software-integratie en autonome verificatietests uit.

Gegevensbeleid

WhatsApp dwong eerder dit jaar veel gebruikers om akkoord te gaan met nieuwe privacyregels voor het delen van persoonsgegevens met Facebook-bedrijven. Terwijl gebruikers als reactie daarop naar andere diensten overstapten, opende de Turkse mededingingsautoriteit een onderzoek naar Facebook en WhatsApp en schortte nieuwe regels voor het delen van gegevens op.

Het meest controversiële punt in de update is dat de regels niet worden ingevoerd voor gebruikers in de EU. Na de schorsing stelde Facebook de update uit en zag vervolgens af van de implementatie ervan in Turkije.

In dit proces begonnen gebruikers andere applicaties te gebruiken, zoals Telegram en Signal, met name de oplossingen van eigen bodem (Turkcell’s) Bip en Yaay.

Aan de andere kant, als onderdeel van de Turkse socialemediawet, die in oktober 2020 van kracht werd, gehoorzaamden socialemediaplatforms de regels en stelden lokale vertegenwoordigers aan. Volgens de wet heeft Turkije socialemediaplatforms die meer dan één miljoen keer per dag in het land worden bezocht, gevraagd om lokale vertegenwoordigers aan te wijzen.

Socialmediabedrijven moeten verzoeken van de overheid in de Turkse taal beantwoorden en verzoeken met betrekking tot persoonlijke en privacyrechten binnen 48 uur beantwoorden. De platforms zouden halfjaarlijkse rapporten moeten publiceren over hun respons op dergelijke verzoeken.

Sociale netwerken die zich niet houden aan gerechtelijke bevelen om illegale inhoud te verwijderen, zijn volgens de wet onderhevig aan sancties. De wet zegt ook dat sociale-mediabedrijven maatregelen moeten nemen om in Turkije gevestigde gebruikersgegevens in het land te hosten.

Terwijl VKontakte (VK), YouTube, TikTok en Dailymotion de vereisten in 2020 accepteerden, volgden LinkedIn, Twitter en Pinterest in 2021. Twitter en Pinterest hebben te maken gehad met sancties, zoals advertentieverboden en beperking van bandbreedte.

Evenementen

Turkije organiseerde in 2021 verschillende grote technologie-, defensie- en luchtvaartevenementen.

Een van de grootste wereldwijde defensie-evenementen, de International Defense Industry Fair, stelde in augustus de nieuwste militaire en technologische producten van Turkije en de wereld tentoon in Istanbul.

Het vierdaagse evenement bood onderdak aan 1.200 bedrijven uit Turkije en het buitenland en toonde een breed scala aan defensieproducten op verschillende gebieden, waaronder landvoertuigen, onbemande luchtvaartuigen, wapens, simulatoren, radars, sonars, marineplatformoplossingen, luchtvaartsystemen, raketten, logistieke voertuigen, bevoorradingsapparatuur en beveiligingssystemen.

Het grootste lucht- en ruimtevaart- en technologiefestival van Turkije, TEKNOFEST, ging in september van start op de luchthaven Atatürk in Istanbul, waar activiteiten plaatsvinden, zoals vliegshows met gevechtsvliegtuigen, onbemande luchtvaartuigen en helikopters; seminars, toppen, wedstrijden en beurzen.

De 2021-editie van het festival bestond uit technologiewedstrijden in tientallen categorieën, zoals slim transport, helikopterontwerp, biotechnologie, robotica, vliegende auto’s, raketten en onbemande onderwatersystemen.

De tweede tweejaarlijkse SAHA Expo, een groot evenement in de Turkse defensie-industrie, opende zijn deuren in november, waar professionals uit de sector, functionarissen, defensiebedrijven en technologieontwikkelaars bijeenkwamen.

Technologie- en defensie-investeringen

In 2021 trok Turkije aanzienlijke technologie-investeringen van de wereld aan, terwijl lokale bedrijven nieuwe stappen namen.

De Chinese technologiegigant Xiaomi opende in maart een productiefaciliteit in Istanbul. Turkije is het vierde land waar het merk productievestigingen heeft.

Oppo, een andere Chinese gsm-gigant, opende in maart een fabriek in Istanbul, terwijl het Chinese bedrijf TECNO begon te produceren in Turkije met een investering van 35 miljoen dollar en 1.000 banen genereerde.

China’s TCL begon, door de krachten te bundelen met de grote Turkse fabrikant van apparaten, Arçelik, met de productie van mobiele telefoons in Turkije met een jaarlijkse capaciteit van 450.000 eenheden, wat naar verwachting in 2022 één miljoen zal bereiken.

Het Chinese Vivo huurde een fabriek in de industriële provincie Kocaeli voor de productie van mobiele telefoons.

De Turkse Mechanical and Chemical Industry Company (MKEK) heeft de Barutsan Rocket and Explosive Factory in de hoofdstad van Ankara geopend om de afhankelijkheid van het land van geïmporteerde luchtbommen, munitie, raketten of kernkoppen te verminderen

Sancties tegen Turkije

Sommige landen besloten sancties op te leggen aan de Turkse defensie-industrie, vooral in de luchtvaart.

Canada annuleerde exportvergunningen naar Turkije voor wapenverkoop wegens beschuldigingen dat zijn technologie, dronecamera’s, werd gebruikt voor Turkse steun voor de poging van Azerbeidzjan om de regio Boven-Karabach te bevrijden van de Armeense bezetting, die in november 2020 werd bevrijd. Datzelfde bedrijf ging later failliet door de sancties tegen Turkije, dat overigens daarna zelf dronecamera’s produceerde.

In 2021 begonnen de VS sancties op te leggen aan de Turkse defensie-industrie en functionarissen met betrekking tot de inwerkingtreding van het Russische S-400-luchtverdedigingssysteem.

Amerikaanse functionarissen beweren dat de S-400 onverenigbaar zou zijn met NAVO-systemen en de volgende generatie F-35 straaljagers zou blootstellen aan mogelijke Russische uitvluchten.

Als NAVO-lid leidde de stap van Turkije tot discussies en de VS besloten de Countering America’s Adversaries Through Sanction Act (CAATSA) tegen het land in te voeren.

Volgens de sancties van de CAATSA, die in april van kracht werden, kan het Turkse voorzitterschap van de defensie-industrie geen exportvergunning krijgen van de VS en niet profiteren van kredietpakketten van de VS en aanverwante financiële instellingen.

Defensie-export

In de eerste elf maanden van 2021 steeg de Turkse defensie-export met bijna 40 procent tot 2,9 miljard dollar, terwijl de geavanceerde technologie en technologie ongeveer 35 procent van de Turkse export in de verwerkende sector overnamen.

TAI heeft de eerste satellietexportovereenkomst van het land getekend met het in Argentinië gevestigde technologiebedrijf INVAP en hun gezamenlijke bedrijf GSATC.

Als onderdeel van de overeenkomst zal de ARSAT-SG1-satelliet voldoen aan de eisen van Arsat, het staatsbedrijf van de Argentijnse gsm-operator, en naar verwachting in 2024 worden geleverd.

Coronavaccin

Ook ontwikkelde Turkije in 2021 het eigen coronavaccin Turkovac, welk voor de gehele mensheid beschikbaar wordt gesteld.

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA | Gepubliceerd: 26-12-2021

Dec 26, 2021
Loading posts...