Posted by Turkse Media
Sep 27, 2025
Turkije blaast Somalië nieuw leven in via moderniseringen

Het Turkse conglomeraat Albayrak speelt een sleutelrol bij de modernisering en dagelijkse exploitatie van de haven van Mogadishu, de belangrijkste toegangspoort voor goederen in Somalië en het cruciale knooppunt voor handel met de rest van de wereld.
Ahmet Sami Işler, voorzitter van de Somalia Business Council bij de Turkse Raad voor Buitenlandse Economische Betrekkingen (DEIK), vertelde in een interview dat het bedrijf voor het eerst arriveerde na het historische bezoek van president Recep Tayyip Erdoğan aan Somalië in 2011. Aanvankelijk lag de focus op humanitaire hulp, maar al snel verschoof deze naar het opbouwen van duurzame infrastructuur te midden van toenemende droogte.
“We wilden iets blijvends doen, niet alleen de dag doorkomen”, vertelde aldus Işler. “We exploiteren deze haven nu al ongeveer 11 jaar met diverse investeringen, die van groot belang zijn voor de staat. We zijn tevreden over Somalië en hopen dat Somalië ook tevreden is over ons.”
Işler omschrijft de haven van Mogadishu als de commerciële levensader van Somalië. Ongeveer 70 procent van de goederen die het land binnenkomen, zijn afkomstig uit Turkije en het bilaterale handelsvolume bedraagt ongeveer 500 miljoen dollar.
Naast de haven heeft Albayrak het door oorlog beschadigde Digfer Hospital in 2012 herbouwd tot het Mogadishu Somalia–Türkiye Recep Tayyip Erdoğan Training and Research Hospital. Ook bouwde het bedrijf in 2016 het grootste Turkse ambassadecomplex in Mogadishu en voerde het de bouw van het Somalische presidentieel complex uit.
Hoewel de veiligheidssituatie in Somalië uitdagend blijft, moedigt Işler Turkse ondernemers aan de markt te verkennen. “Alles in Somalië komt van buitenafö er zijn hier geen fabrieken, geen investeringen, geen toerisme. We hebben ondernemers nodig om dat te veranderen.”
Umut Yurdakul, algemeen directeur van de haven van Mogadishu, benadrukte dat Somalië vrijwel volledig afhankelijk is van geïmporteerde goederen, aangezien de lokale productie minimaal is. Hoewel de import van Turkse producten recentelijk afnam door logistieke verschuivingen en geopolitieke instabiliteit, blijft Turkije naast India, China en Midden-Oosterse staten een van de belangrijkste leveranciers.
De bouw van de haven begon in 1973 en liep geleidelijk door tot 1983, maar met het uitbreken van de burgeroorlog in 1991 stopte de constructie tot 2006. Gedurende die periode was de Somalische bevolking grotendeels afgesloten van buitenlandse producten en ontwikkelingen. In 2014 nam Albayrak het beheer en de modernisering van de haven over, met als doel deze naar internationale standaarden te brengen.
“Op een bepaalde manier heropende Somalië zich voor de wereld dankzij deze haven”, liet hij weten. Ondanks zwakke spoor- en wegennetwerken blijft de haven van Mogadishu het primaire toegangspunt voor goederen. Hoewel Somaliland een belangrijke haven heeft aan de Golf van Aden, blijft geen enkele faciliteit qua capaciteit concurreren met Mogadishu.
“Goederen die hier binnenkomen, worden verspreid over het hele land. Onze haven dient ook als verzamelpunt voor voedsel, cement en ijzer voor wederopbouw”, vervolgde Yurdakul. “De haven is de levensader van het land.”
© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA | Gepubliceerd: 27-09-2025