<< Terug naar home | Economie

Posted by Turkse Media
Sep 29, 2025

Turkije triomfeert met eigen motoren voor vliegtuigen, boten en voertuigen

De Turkse defensie-industrie heeft, ondanks internationale embargo’s, belangrijke stappen gezet richting volledige onafhankelijkheid op het gebied van motortechnologie. Voor land-, lucht-, zee- en raketsystemen worden steeds vaker kritieke componenten voorzien van binnenlandse oplossingen, is deze week benadrukt na diverse aantijgingen vanuit de oppositie in eigen land.

De strategische koers wordt bepaald door verschillende routekaarten die zijn opgesteld door het voorzitterschap van de Defensie-industrie. Het doel is het beëindigen van de buitenlandse afhankelijkheid van motoren en transmissies in nationale wapensystemen. Volgens voorzitter Haluk Görgün zijn de eerste tastbare resultaten al zichtbaar. Zo zijn de VURAN- en KİRPİ-voertuigen van de Turkse landmacht uitgerust met de lokaal ontwikkelde TUNA-motor en opgenomen in de krijgsmacht.

Voor tanktransporters en logistieke voertuigen is de AZRA Gen-2 in een succesvolle testfase beland. Het UTKU-motorproject voor rupsvoertuigen en de BATU-motor voor de ALTAY-tank zijn afgerond; transmissietests verlopen eveneens positief.

Onbemande luchtvaart en raketsystemen

Bij onbemande luchtvaartuigen is de PD200-motor in gebruik genomen voor de Bayraktar TB3. Voor de ANKA- en AKSUNGUR-drones loopt de integratie van de PD170, terwijl de PG50 nieuwe capaciteiten oplevert voor de KARGI.

Ook raketsystemen draaien inmiddels op Turkse motoren: de KTJ3200 voor ATMACA en SOM, de KTJ1750 voor ÇAKIR en de KTJ3700 voor KARA ATMACA. Daarnaast zijn nieuwe generaties motoren in ontwikkeling.

Marine en geavanceerde luchtvaart

Bij de marine werden de LEVEND-motor voor de Marlin SİDA en de Marin X7 voor de ULAQ SİDA geïntegreerd. Voor de MİLGEM-fregatten is de MAVİ BATU-motor getest als onafhankelijk alternatief.

Op het gebied van straal- en helikoptermotoren zijn eveneens doorbraken geboekt. De TF6000-turbofan voor de ANKA-III werd met succes gestart en voor de gevechtsdrone KIZILELMA is de TF10000 in ontwikkeling. Voor de GÖKBEY-helikopter wordt de TS1400-turboshaft getest en klaargemaakt voor serieproductie.

Het kroonstuk is de ontwikkeling van de TF35000-hoofdmotor en de APU60-hulpkrachtbron voor het toekomstige gevechtsvliegtuig KAAN.

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA | Gepubliceerd: 29-09-2025

Sep 29, 2025
Loading posts...