<< Terug naar home | Algemeen

Posted by Turkse Media
Aug 08, 2015

Volop leugens in Iraanse media over Turkije

In de afgelopen tijd hebben het aantal leugens over Turkije in officiële en niet-officiële mediagroepen in Iran een toppunt bereikt.

Niet alleen worden Turkije, president Recep Tayyip Erdoğan en diverse Turkse topfunctionarissen zwartgemaakt, ook wordt het regionale en internationale beleid van Turkije aangevallen.

De Iraanse media beweert herhaaldelijk dat Turkije terroristen helpt in het Midden-Oosten waaronder terreurgroep Daesh.

Het officiële persagentschap van Iran, Islamic Republic News Agency (IRNA), heeft deze ongegronde beschuldigingen tegen Turkije breedschalig uitgezonden en verspreid in de Iraanse media.

“Turkije is niet serieus bezig in de strijd tegen Daesh en heeft hun in het geheim militair gesteund”, stelde de krant Afarinesh Daily.

Diverse Iraanse mediaorganisaties, waaronder Fars News Agency, Tasnim News Agency en Press TV, spelen een belangrijke rol in het vormen van een negatief beeld over Turkije.

Nieuwsblad Keyhan, gesteund door de religieuze leider van Iran, Ali Khamenei, steunt deze valse nieuwsberichten over Turkije. De krant stelde dat Turkije een samenwerking met Daesh heeft bereikt om het Syrische regime ten val te brengen. “Bovendien heeft Turkije in het geheim een deal gesloten met Daesh zodat de terreurgroep geen aanvallen zou plegen op Turks grondgebied”, stelde de krant.

Verder gaf de krant aan dat de samenwerking met Daesh is verbroken na de bomaanslag in Suruç waarbij 32 mensen om het leven kwamen en verdedigde de leugen dat de Turkse president Erdogan hulp aan het Koerdische volk in de Syrische stad Kobani heeft geblokkeerd.

Volgens Fars News Agency is er tijdens aanvallen op Kobani gebruik gemaakt van Turks grondgebied door terroristen. Deze bewering werd zowel door de Turkse regering als door Koerdische strijders op het veld weerlegd.

Het agentschap publiceerde ook een interview met Ali Akbar Velayati, de belangrijkste adviseur van de religieuze leider Khamenei, waarin deze aangaf dat Turkije de terroristen steunt.

Ook hebben de grensoverschrijdende operaties van Turkije tegen Daesh en de terreurgroep PKK de Iraanse regering geïrriteerd. De Iraanse media beweert dat Turkije Syrisch grondgebied heeft aangevallen ‘onder het mom van terrorisme’.

Volgens een analyse van de IRNA zouden de Turkse luchtaanvallen tegen de PKK naar verluidt ‘Daesh sterker hebben gemaakt’.

In een Engelstalige uitzending van de Iraanse Press TV werd de dochter van de Turkse president ervan beschuldigd ‘op bezoek te zijn geweest bij Daesh militanten in een ziekenhuis op de grens van Syrië’. Ondanks dat Turkije deze valse beschuldiging ten zeerste heeft afgekeurd, bleef Press TV doorgaan met publicatie van deze onjuiste berichtgeving op zijn website.

Ook werd Turkish Airlines in kwaad daglicht gesteld. De IRNA beweerde dat de Turkse luchtvaartmaatschappij ‘Jemenitische terroristen die in Syrië hebben gevochten heeft vervoerd naar Jemen’ op basis van een rapport van de Saba News Agency, dat onder toezicht staat van de Iraanse regering in Teheran.

Bovendien beweerde Fars News Agency dat acht spionnen gevangen genomen zijn in Sana’a (Jemen) ‘die mogelijk zouden werken voor de geheime diensten van Turkije, Qatar en Saoedi-Arabië’.

Ondanks dat de Turkse regering de beschuldigingen steeds verwerpt maakt Iran gebruik van een strategie om vals nieuws zoveel mogelijk te verspreiden door gebruik te maken van bronnen vanuit eigen websites. De Iraanse media wordt zo gebruikt als instrument om een negatief beeld over Turkije te vormen onder de mensen.

De Turkse regering heeft door middel van verschillende mechanismen de Iraanse regering gewezen op de lastercampagne van de Iraanse media. Tot nu toe hebben de Iraanse autoriteiten alle waarschuwingen van de Turkse regering genegeerd.

 

© Turksemedia.nl | AA – ISTANBUL

Aug 08, 2015
blog comments powered by Disqus
Loading posts...