<< Terug naar home | Vanuit Turkije

Posted by Turkse Media
Aug 09, 2019

Waarom de Turkse auto het bijna 60 jaar geleden niet redde

Een auto van eigen makelij, dat is de wens maar tevens ook een van de topprioriteiten van Turken. Echter bouwden de Turken al in de jaren zestig de eigen auto, genaamd Devrim: iets waar velen en met name jongeren wellicht nooit over hebben gehoord.

En daarom wordt de auto in Eskişehir op het terrein van de Turkse motor- en locomotiefbouwer TÜLOMSAŞ al 17 maanden in een glazen kamer tentoongesteld. Devrim krijgt sindsdien veel bezoekers, waaronder van jongeren. De teller staat al op ruim 220.000.

De Turkse auto uit ’61 werd toentertijd in opdracht van de toenmalige president Cemal Gürsel door tweehonderd Turkse ingenieurs gebouwd. Alles was volledig Turks, alleen de voor- en achterruit en de banden waren buitenlands.

Van de Devrim waren vier prototypen gebouwd die elk hun eigen naam hadden: siyah (zwart), beyaz (wit), mavi boncuk (blauw kraaltje) en gecekondu (krot/hut). Later werd de auto omgedoopt tot Devrim.

Een van de specialiteiten van de Devrim was dat het stadslicht en grootlicht met de voet werd bediend. De 1.250 kilo zware auto kon in principe een maximale snelheid van 140 kilometer per uur bereiken.

De grote dag was aangebroken: Devrim mocht zich tonen aan de wereld. Wegens veiligheidsredenen werden de Devrim’s zonder accu’s en met een zeer weinig hoeveelheid brandstof in de fabrieksgarage geparkeerd of getransporteerd.

De Devrim die naar Ankara per trein werd vervoerd, had ook bijna geen brandstof aan boord. Alles verliep vlekkeloos, totdat de auto met achter het stuur president Gürsel tijdens de glorierit opeens stilviel. De auto wilde niet meer starten met alle (nieuws)gevolgen van dien. Immers, de ceremonie werd bijgewoond door veel (kwaadaardige) journalisten.

Kort daarna bleek dat iemand, bewust of onbewust, de benzinetank niet had gevuld. Alles viel daarna in duigen voor het project dat al met veel moeite werd gerealiseerd. Hoe dat precies allemaal toen ging, is verfilmd. “Hadden we niet gezegd dat jullie geen auto konden bouwen”, was een veel voorkomende buitenlandse reactie. Gürsel werd erg kwaad. Iedereen trok zich terug uit het project.

Veel Turken vragen zich af wat er zou gebeuren als het Devrim-project wel een succes was geweest en het effect van Turkije zou zijn in de hedendaagse autowereld.

Tweede ronde

Bijna zestig jaar later ontwikkelt Turkije weer een eigen auto. De nieuwe Turkse auto wordt volledig elektrisch en krijgt een geheel eigen ontwerp. Het eerste prototype verschijnt eind 2019 of begin 2020. (LEES meer)

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA – ESKIŞEHİR | Gepubliceerd: 09-08-2019

Aug 09, 2019
Loading posts...