<< Terug naar home | Economie

Posted by Ak Ajans Nederland
Aug 14, 2016

Turkije bouwt keihard verder aan grootste luchthaven ter wereld

De bouw van het grootste vliegveld ter wereld, dat in Istanbul komt te staan, is voor dertig procent voltooid.

Dat zei CEO Yusuf Akçayoğlu van IGA, onderdeel van het consortium dat het megavliegveld bouwt, zondag tegen persbureau AA. “De couppoging heeft ons niet afgeremd, maar heeft juist ervoor gezorgd dat we harder doorzetten. We bouwden de ochtend na de couppoging 24/7, ook in het weekend”, liet Akçayoğlu weten.

De CEO gaf aan op de hoogte te zijn dat sommige groepen en luchthavens niet blij zijn met de komst van de megaluchthaven in Istanbul. “Turkije wil onder leiding van president Erdoğan zijn doelen in 2023 halen. Nu zal iedereen wel begrijpen waarom de couppoging heeft plaatsgevonden.”

Akçayoğlu gaf aan dat er op dit moment 17.500 mensen werken aan de bouw van het megavliegveld, waarmee Turkije het centrum van de luchtvaart wil worden. “Binnenkort wordt dat aantal 30.000 mensen. We zullen de eerste etappe in februari 2018 afronden. Het megavliegveld wordt even groot als 11.000 voetbalvelden en is drie keer groter dan stadsdeel Kadıköy.”

Het nieuwe Turkije

Het nieuwe Turkije, dat volgens de Turkse premier Binali Yıldırım op komst is en ook eerder dit jaar, in april, door vicepremier Numan Kurtulmuş is aangekondigd, bereidt zich voor op de opening van megaprojecten en komst van andere prestigieuze bouwprojecten.

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA – ISTANBUL

Aug 14, 2016
  • Ayse

    Jaaaaaa klopt helemaaal Turkije gaat gewoon keihard verder !!!! Ben trots dat ik een Turk ben

  • Vollk

    Natuurlijk zijn de turken trots op hun land. Grote projecten die vroeger niet te realiseren waren dat het nu mogelijk is. Dank je wel. Erdogan.

    Namens volk.

  • Ozturk

    Dit project gaat nog het meeste pijn doen van alle Turkse projecten bij de Westerlingen die het al zo moeilijk hebben met hun ketting-crisis. Hun taart wordt kleiner en kleiner.
    Het is natuurlijk ook gewoon heel eerlijk dat zij wat van hun rijkdom kwijtraken ten gunste van de rest van de wereld, want de weegschaal is onder hun regie veel te lang uit balans geweest.
    Maar het moeilijkste voor hen zal zijn dat zij de rest van de wereld niet meer met een hautaine arrogantie kunnen bejegenen, maar met gelijkwaardigheid en met wederzijds respect.

  • Roel de Jel

    Ik weet niet of dit pijn gaat doen, want eerst maar eens zien als dit vliegveld klaar is of het het centrum wordt. Want in Dubay zijn ze ook bezig een ernorm groot vliegveld te creeren. Dat wordt straks een moordende concurrentie als het vliegverkeer niet snel groter wordt. je zal ook maatschappijen moeten hebben die massaal op Turkije willen vliegen en dat betwijfel ik

  • Ozturk

    Heer de Jel,
    Niet geschoten is altijd mis. Als altijd alles bij voorbaat calvinistisch en negatief wordt benaderd komt er nooit iets tot stand.
    Op dit moment groeit Atatürk airport uit zijn jasje en wordt die beperkt door het beperkte aantal parkeerplaatsen en opstijgmogelijkheden. Dat betekent dat op dit moment al meer vliegtuigen Istanbul willen aandoen dan mogelijk is. Zoals u vast bekend passeert Atatürk airport de ene na de andere grote Europese hub op alle gebieden, zowel passagiers, transit-passagiers als vracht.

    Om die reden is de 2e luchthaven Sabiha Gökçen aan de Aziatische kant geopend (na renovatie) in oktober 2009. Oorspronkelijk gebouwd om jaarlijks 25 miljoen te verwerken, werd dit aantal met 28 miljoen in 2015 ruimschoots overtroffen.

    Bij elkaar verwerken Atatürk (61,3 miljoen) en Sabiha Gökçen (28 miljoen) nu al bijna 90 miljoen passagiers en dat aantal stijgt gestaag, ondanks alle ellende in Turkije, gewoon verder.

    Dus eigenlijk zitten we al bijna op de maximale capaciteit van 120 miljoen op het moment dat het derde vliegveld opent. Er zal direct door moeten worden gebouwd om ook de laatste fases snelste realiseren om uiteindelijk 200 miljoen passagiers te kunnen verwerken en daarmee de grootste luchthaven ter wereld te worden.

    Istanbul heeft zelf een snel rijker wordende bevolking van ongeveer 15 miljoen, bijna net zoveel als heel Nederland. Daarmee heeft het een grote eigen vraag naar vliegbestemmingen. Het achterland (relevant voor domestic conmections) telt nog eens 65 miljoen mensen die allen via Istanbul naar de rest van de wereld vliegen.
    Daarnaast is istanbul zelf een populaire toeristische bestemming, de nummer 3 in de wereld tussen de wereldsteden.
    Alles bij elkaar kunnen we er bij voorbaat al vanuit gaan dat de 3e luchthaven nodig is en een succes gaat worden.

    Zelfs Chinese luchthavens zullen niet gemakkelijk groter worden dan Istanbul, omdat die luchthavens veelal eindbestemmingen zijn en niet als hub fungeren.
    Dubai is dan weer wel een hub, maar weer (nog) niet echt een populaire eindbestemming en het ontbreekt aan bevolking in het achterland. Daarnaast ligt concurrent Abu Dhabi te dichtbij.

    Gelooft u mij: iedereen wil als luchtvaartmaatschappij op Istanbul vliegen. Als je niet op Istanbul vliegt ben je in luchtvaarttermen echt een schlemiel.

Loading posts...