<< Terug naar home | Algemeen

Posted by Turkse Media
Dec 06, 2015

Leugens Rusland over Turkije

De Russische media heeft net zoals in Oekraïne zijn ‘Pravda-wapen’ ingezet tegen Turkije nadat de Turken na tien keer waarschuwen een Russisch gevechtsvliegtuig hebben neergeschoten dat het Turkse luchtruim heeft geschonden.

De Turkse premier Ahmet Davutoğlu zei naar aanleiding van de Russische beschuldigingen over een oliehandel met terreurgroep IS (Daesh) dat het om een typische leugen uit de tijd van de Sovjet-Unie gaat: De Pravda-leugens die tijdens de Koude Oorlog als het belangrijkste wapen is ingezet om de feiten te weerspiegelen in het belang van de Russische regering en het communisme in leven te houden.

De Russische staatszender Rossiya 24 beweerde dat de zoon van de Turkse president Recep Tayyip Erdoğan, Bilal Erdoğan, samen in een restaurant op de foto staat met leden van terreurgroep IS. Al gauw werd na een enorme aandacht in de media in Turkije duidelijk dat het om de gebroeders Kamber ging die een beroemd restaurant in de wijk Aksaray in Istanbul runnen. De gebroeders hebben president Putin en de Russische journalisten uitgenodigd om de waarheid met eigen ogen te zien. “We waren zeer verrast. Ik leef al 45 jaar hier en ben nog nooit in Syrië of Irak geweest. Onze vaste klanten gaven aan het jammer te vinden dat mensen met een schoon hart zijn zwartgemaakt. We wachten niet op een excuus van de Russische media, een rectificatie van het nieuws is voldoende. President Putin mag ook eens langskomen”, zegt Ismail Kember.

Het Russische staatsmedium Sputnik beweerde dat de Franse ambassadeur Mattei heeft gezegd dat de Turken de strijd tegen terreurgroep IS hinderen. Mattei zei kort daarna dat de bewering “compleet verzonnen” is.

President Putin beweert dat het onmogelijk is dat Turkije de tekens op het gevechtsvliegtuig niet heeft kunnen zien. Later doken beelden op waarop te zien is dat alle symbolen en stickers op de straaljager werden verwijderd. Turkije heeft hierdoor in de eerste instantie niet gelijk kunnen melden uit welk land het gevechtsvliegtuig kwam. Enkele advocaten in Rusland zijn naar aanleiding hiervan een rechtszaak begonnen tegen Moskou en hebben de regering ervan beschuldigd doelbewust de omgekomen piloot de dood ingestuurd te hebben.

De Russische president zei ook dat Rusland niet de oppositiepartijen in Syrië aan het bombarderen is, maar doelen van IS bestookt. De NAVO, Verenigde Staten, Europese Unie, Verenigd Konikrijk en Frankrijk hebben gezegd dat Rusland juist de Syrische oppositiepartijen aan het bombarderen is en niet de terroristen van IS.

Ook beweert Putin dat Turkije in een oliehandel zit met IS. Al gauw werd duidelijk dat op de routes die op de kaart zijn getoond zich terreurgroepen bevinden die vijanden van elkaar zijn. De Koerdische Regionale Regering in Noord-Irak geeft aan dat het niet mogelijk is dat daar IS-olie wordt getransporteerd en dat de getoonde vrachtwagens op de satellietbeelden de olietankers van de Koerden zijn.

web3fqeadxz

Pravda-leugens in Oekraïne

De Russische media heeft ook tijdens de crisis in Oekraïne, die door de Russische separatisten is veroorzaakt, gebruik gemaakt van foto’s die in andere landen en op andere tijdstippen zijn genomen.

De Pravda-media heeft enkele foto’s van Donetsk bewerkt waarop leek dat het Oekraïense leger de stad in vuur stak.

De foto waarmee werd gemeld dat lijken van Oekraïense militairen zijn opgestapeld in een lijkenhuis in Slavyansk, bleek een foto van het mortuarium van de Mexicaanse gevangenis Ciudad Juarez te zijn.

De Russische media beweerde met een foto dat Oekraïense soldaten een kind in Slavyansk hadden afgeslacht. Later bleek dat deze foto te zijn genomen in de Syrische Aleppo.

Ook bleek een foto waarmee Oekraïense soldaten van kannibalisme werden beschuldigd te zijn afgehaald van een internetsite dat speciale effecten voor films produceert.

De Russische NTV meldde dat een Russische taalleraar is ontslagen nadat hij geweigerd had les te geven in het Oekraïens. Later bleek dat het om een literatuurleraar ging die zelf in 2013 ontslag heeft genomen.

Het Russische staatsmedium heeft in een uitzending gebruik gemaakt van een foto waarmee werd gesteld dat het Oekraïense leger het Amerikaanse leger gehoorzaamde. Op de foto was te zien hoe een Oekraïense generaal knielde voor een Amerikaanse oud-ambassadeur. Later bleek dat de foto was genomen tijdens een theatervoorstelling waarin Kozakjesdag werd gevierd.

Het grootste persbureau van Rusland, Ria Novosti, beweerde met een foto dat 180 Oekraïense soldaten de organen van 300 mensen heeft gestolen. Later bleek dat de foto die in de berichtgeving werd gebruikt te zijn genomen tijdens de oorlog in Tsjetsjenië.

Een oud medewerker van het persbureau en propaganda-expert Vasily Gatov meldt dat Rusland hetzelfde trucje, net zoals in Oekraïne, nu in Syrië wil uitvoeren. “Daarmee leiden ze de bevolking af,” zegt Gatov.

Andrew Wilson van de European Council on Foreign Relations (ECFR), een onafhankelijke denktank die zich inzet voor een krachtig gemeenschappelijk buitenlands beleid van de Europese Unie, benadrukt dat de Pravda-media maar één boodschap heeft: “Het ondersteunen van het standpunt van Rusland in Oekraïne en Syrië, zorgen voor verwarring in de buitenwereld.”

webr23qefadz

 

© Turksemedia.nl – Alle rechten voorbehouden | AA – BAKOE | ANALYSE

Dec 06, 2015
blog comments powered by Disqus
Loading posts...